Man skal kunne klare mosten

26. september 2016  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Jo, der ER forskel på en mande- og en kvindearbejdsplads. Og hvordan det ser ud fra Marina Foldagers synspunkt, fortæller hun her.

Mellem alle de mange HK-arbejdspladser med et flertal af kvinder, er der ganske få, der skiller sig ud med et flertal af mænd. En af dem er det kommunale beredskab, hvor de primære opgaver er at slukke ildebrande og løse myndighedsopgaver.

I Beredskab Øst i Søborg finder vi Marina Foldager, som er en af tre kvinder i en flok på 24 medarbejdere i alt. Hun er netop færdiguddannet som kontorassistent og blevet fastansat i beredskabet.

Helt på traditionel vis er det kvinderne, der her i Søborg fylder pladserne bag pc-skærmene, mens mændene er brandfolk eller operative med andre opgaver. Denne kønsmæssige fordeling og opgavefordeling gør klimaet i hverdagen på arbejdspladsen anderledes end så mange andre steder. Og med en baggrund som frisør kan Marina tydeligt mærke forskellen på den kvinde- og den mandsdominerede arbejdsplads.

- Mange vil nok tænke, at kvindearbejdspladser har meget 'fnidder i krogene', og at det er anderledes på en madearbejdsplads. Men her vil jeg bare sige, at vi skam også har 'fnidder', om end det er på en helt anden måde. For her er snakken meget mere direkte – og ikke sådan 'læs mellem linjerne'-agtig, som nogle gange kan blive lidt ubehageligt, siger Marina.

Nogle andre samtaleemner

Marina og kollegaen Lene på deres "mandearbejdsplads"

Marina med kollegaen Lene. Foto: Berit Andersen

Selvfølgelig er der i Beredskab Øst også mere mandehumor – som er anderledes end kvindehumor. Og samtaleemnerne er generelt også nogle andre. Så hvor snakken blandt kvinderne på kontoret går meget på børnene derhjemme, er det noget andet, når mændene er i flertal. Og som Marina ser det, kan kvinderne måske have en mere følsom tilgang til deres arbejdsopgaver, hvor mændene hurtigt tænker meget praktisk.

Hun vil ikke sige, at klimaet på arbejdspladsen nødvendigvis bliver bedre, når mændene fylder mest. For hver type arbejdsplads har sine styrker. Men at klimaet i Beredskab Øst passer hende fint, lægger hun ikke skjul på:

- Den daglige kommunikation foregår meget direkte. En spade er en spade. Og det er efter min smag rigtig rart. Det giver et godt klima, siger hun og er også glad for tendensen til, at konfrontationerne bliver taget ansigt til ansigt. For med et flertal af kvinder kan det bare nemt blive lidt mere kompliceret, synes hun.

Skal kunne klare mosten

På spørgsmålet, om man skal være specielt indrettet for som kvinde at kunne arbejde på en typisk mandearbejdsplads, siger Marina:

- Man skal kunne klare mosten og ikke være for fintfølende. Ikke at nogen af mændene er grove. Men synes man, at mandehumor er dødssyg, eller man hellere vil have strikkeklub i pauserne, så er det ikke et sted som her, man skal være.

Man skal heller ikke have problemer med en opdeling, hvor mænd er faguddannede inden for beredskabsområdet og kvinderne inden for administration.

- Det kræver, at vi er lidt mere opsøgende i forhold til, hvad det egentlig er, mændene laver. Og er man en lille forsigtig mus, duer det ikke, lyder det fra Marina og understreger, at den gensidige respekt blandt kønnene for hinandens styrker og svagheder på hendes arbejdsplads er stor.

Sidst opdateret 26. september 2016 kl. 08:35

HK-medlemmer