Tillidsrepræsentanter fik sikret kollegernes fremtid

26. september 2016  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Da børnetandplejen i København centraliserede HK-opgaver gik tillidsrepræsentanterne i aktion for at afbøde de værste konsekvenser. Så nu skal HK'erne fortsat være en dag på klinikken.

I Københavns Kommunes børne- og unge tandpleje er opgaverne for en stor del af de tandklinikassistenter, som har de administrative opgaver blevet centraliseret. Det betyder, at de, der før var spredt på 28 klinikker rundt om i de kommunale tandklinikker, nu sidder samlet et centralt sted og varetager deres opgaver med at tage telefoner og servicere borgerne.

Sådan en flytning kunne nemt betyde, at HK'erne ville miste kontakten og følingen med det, der foregår på klinikkerne. Men sådan er det ikke blevet – takket være tillidsrepræsentanterne.

- Udsigten bekymrede os lidt. For vi kunne jo se, hvordan digitaliseringen æder sig ind på vores opgaver. Og så skulle der ikke meget fantasi til at forestille sig, at det ville kræve færre stillinger centralt. Derfor foreslog vi, at det skulle høre med til de nye centrale klinikassistent-job, at alle skulle ud og sidde på klinikkerne en dag om ugen, fortæller tillidsrepræsentant Tina van Hauen Bredfeldt.

Hun arbejder selv på Vesterbro Ny Skole, men er TR for 65 af de 175 HK'ere i børnetandplejen i København. Og hun sidder også i MED og deltog i den gruppe af ledere og medarbejdere, som skulle tilrettelægge den nye centralisering.

En fordel for både dem og os

I forbindelse med centraliseringen er 5 af de hidtidige 28 stillinger nedlagt – via naturlig afgang. Tilbage er 22 stillinger. Og tanken bag TR'ernes forslag om en dag på klinikken var, at når flere af stillingerne ryger, så vil det være lettere for de, der bliver overflødige, eventuelt at få nye job på klinikkerne, hvis de havde bibeholdt kontakten og dermed stadig var helt up-to-date på, hvad der kræves for at arbejde sådan et sted.

- Det ville være en fordel både for dem og for ledelsen, fordi man så måske kan klare en yderligere centralisering med at flytte folk frem for at skulle afskedige dem, som Tina siger.

Ønsket fra TR'erne om en dag på klinikken gav ikke just anledning til klapsalver hos kollegerne, som har siddet med opgaverne. Men i dag – godt et par uger efter at omorganiseringen er sat i værk – er de fleste dog godt tilfredse. Også medarbejderne, som føler, at de har fået mere ro til at passe deres arbejde, hvor de før ude på klinikkerne ofte blev afbrudt af kolleger eller forældre.

Aftalen mellem klinikassistenterne og ledelsen i tandplejen er, at den nye struktur skal evalueres til januar. Og det glæder Tina van Hauen Bredfeldt sig til.

- Det bliver meget spændende at følge, hvordan det går – og om vores ide med en dag på klinikken viser sig at bære frugt på sigt. Det håber og satser vi på. For det vil være trist, hvis al centralisering viser sig alene at være spareøvelser, siger hun.

Sidst opdateret 26. september 2016 kl. 09:58

Tandpleje Tillidsrepræsentant HK-medlemmer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK