Individuel kontrakt: Det nye sort i politiet

27. september 2016  |  HK Stat  |

Hidtil har ansættelse på individuel kontrakt været næsten uset i det offentlige, men i denne tid sker det i større stil i politiet. Regeringens beslutning om opgaveglidning ligger til grund.

Henover sommeren 2016 har politiet ansat et større antal medarbejdere på individuel kontrakt. Indtil nu har den type ansættelser ikke fandtes på store ansættelsesområder i det offentlige, men kun på enkelte områder og primært for chefstillinger.

Faglig konsulent i HK Stat Charlotte Bach vurderer, at vi fremover kan komme til at se flere stillingsopslag på individuel kontrakt på det statslige område.

- De nye stillinger i politiet er en følge af den opgaveglidning, regeringen har vedtaget i sit grundlag: At ikke-politimæssige opgaver i højere grad skal løses af andre medarbejdergrupper. Det er derfor ikke givet på forhånd, hvilken faglig organisation der kan indgå overenskomst på området, fortæller hun.

HK Stat fik grænsekontrollørerne

Ifølge Moderniseringsstyrelsen er det et spørgsmål om, hvilken organisation der ’repræsenterer en flerhed af de ansatte’ og har en ’naturlig interesse i at dække området overenskomstmæssigt’.

Det blev HK Stat, der fik overenskomstdækningen for de civile medarbejdere, der i foråret blev ansat i Københavns Lufthavns grænsekontrol. De var alle på individuelle kontrakter i første omgang, ligesom de nye fuldtidsmåleoperatører i ATK-bilerne og alarmoperatørerne i 112-afdelingerne er det pt. Hvilken faglig organisation, der kommer til at indgå overenskomst for de to områder, er endnu ikke afklaret, men HK Stat har lagt billet ind på overenskomsten for alarmoperatørerne.

Opfordring: Forhandl lønnen højere

Hvis du bliver tilbudt ansættelse i en stilling på individuel kontrakt, råder Charlotte Bach til, at du sikrer dig at dine vilkår er beskrevet i kontrakten, og at du prøver at forhandle din løn højere. Få også skrevet ind i din kontrakt, at lønnen skal forhandles igen fx efter 6 måneder. Og at der desuden skal være en forhandling om lønindplacering, når det er afklaret, hvilken overenskomst der skal dække området. Regulering af lønnen bør så ske med tilbagevirkende kraft fra ansættelsestidspunktet.

Eksempel på vilkår i individuel kontrakt

Fuldtids ATK-måleoperatør i politiet

• Månedlig grundløn på 19.500 kroner (eksklusiv pension)
  • Mulighed for at forhandle om eventuelt tillæg
  • Ansættelse på tilsvarende vilkår som i Statens ferieaftale, barselsaftale og aftale om arbejdstid for tjenestemænd
  • Ret til løn under sygdom
  • Samme opsigelsesvarsler som i funktionærloven
Kilde: Stillingsopslag i Nordjyllands Politi

Det skal du vide om ansættelse på individuel kontrakt

Hvordan skal man forholde sig, og hvordan sikrer man sig bedst, hvis man får tilbudt et job på individuel kontrakt? Og hvordan adskiller en individuel kontraktansættelse sig fra at være overenskomstdækket? Det har vi spurgt faglig konsulent i HK Stat Mikkel Larsen om.

Hvad skal man særligt være opmærksom på, hvis man får tilbudt ansættelse på individuel kontrakt?
Det er vigtigt at få flest mulige vilkår skrevet ind i kontrakten og få en bekræftelse derpå. Jo flere, des bedre – arbejdstid, pensionstillæg og altid lønnen. Hvis man ikke omfattet af en overenskomst, er der reelt ingen mindsteløn. Man skal derfor altid sørge for at få forhandlet sin løn på plads med arbejdsgiveren, inden man underskriver kontrakten.

Hvordan forhandler man løn ved ansættelse på en individuel kontrakt?
Ved en ansættelse på individuel kontrakt er man selv forhandlingspart og skal selv forhandle sin løn – til forskel fra, når man er omfattet af en overenskomst, og det er tillidsrepræsentanten, der forhandler og kan tage sagen videre til HK-afdelingen for genforhandling, hvis der opstår uenighed. Afviser arbejdsgiveren ens lønkrav til en ansættelse på individuel kontrakt, er det i princippet farvel til jobbet. Derfor skal man ikke sige sit hidtidige job op, før lønnen er på plads. HK-afdelingen kan hjælpe med gode argumenter til lønforhandling.

Hvis man har forhandlet lønnen på plads, og der står i kontrakten, at man følger diverse regler på det statslige område, svarer det så ikke nærmest til at være dækket af en overenskomst?
Nej, dét at man følger en række regler og aftaler på det statslige område, fx ferieaftalen, barselsaftalen og arbejdstidsaftalen, er det ikke det samme, som at man er omfattet af dem. HK vil ikke kunne forhandle ens vilkår via tillidsrepræsentanten, da TR kun repræsenterer den medarbejdergruppe, der er afgrænset af HK-overenskomsten. HK vil heller ikke kunne tage sager op via det fagretslige system, men kun ved de civile domstole. Det er dog klart, at HK altid vil hjælpe og rådgive også i en situation, hvor man er ansat på en individuel kontrakt.

Kan det ikke tænkes, at man i en individuel kontrakt kan aftale bedre vilkår for sig selv, end dem der står i overenskomsten?
Hvis man er en meget dygtig forhandler, kan man i princippet og på et enkelt område måske få en aftale, der er fordelagtig for en selv. Men ikke som en samlet pakke. Vi har som HK rigtig mange håndtag, vi kan skrue på via tillidsrepræsentanterne og det fagretslige system. Dem kan man ikke opnå på egen hånd.

Ansættelse Overenskomst