- Investér i velfærd, uddannelser og jobs

27. september 2016  |  Nordjylland

FINANSLOV 2017: - Vi behøver ikke at følge en spare-kurs, siger HK Nordjyllands formand.

- De seneste mange år har kommunerne måtte spare. Der er allerede skåret ind i benet, siger formand for HK Nordjylland Mette Lyndgaard Pedersen.

I stedet for nedskæringer skal vi have en finanslov, der skaber vækst og arbejdspladser, sikrer bedre psykisk arbejdsmiljø og giver bedre forhold for uddannelserne.

Det mener formand for HK Nordjylland Mette Lyndgaard Pedersen. Sammen med HK Danmarks øvrige ledelse har hun peget på en række ønsker til den nye finanslov, som partierne skal i gang med at forhandle, når Folketinget på tirsdag går i gang med arbejdet efter sommerpausen.

-  Vi behøver ikke at følge en spare-kurs, slår hun fast!

For eksempel er det helt galt, at kommunerne igen tvinges til at spare på administrationen, mener hun.

I regeringens forslag til finanslov skal der skæres 0,3 milliarder kroner i kommunernes budgetter næste år. Det er en følge af økonomiaftalen mellem regeringen og Kommunernes Landsforening, men HK Nordjyllands formand advarer:

- De seneste mange år har kommunerne måtte lægge ryg til så store besparelser, at der allerede er skåret helt ind i benet. Det rammer borgerne og velfærden.

- Administrativt arbejde er nemlig ikke bureaukrati og overflødigt fedt, der bare kan skæres væk uden konsekvenser, tilføjer Mette Lyndgaard Pedersen.

- Langt det meste administrative arbejde i kommunerne er opgaver, der er tæt på borgerne, fx sociale ydelser, jobindsats og miljøgodkendelser. Hvis de områder bliver yderligere udsultet får det store konsekvenser for både borgere og virksomheder, påpeger hun.

Derfor skal kommunernes besparelser på 300 millioner kroner helt droppes i finansloven.

Flere penge til SKAT
- Situationen i SKAT er katastrofal; det er så åbenlyst, at alle efterhånden kan se det. Igennem ti år er der konsekvent blevet sparet i SKAT, og det har haft store konsekvenser. Skattegælden er vokset til 80 milliarder kroner og de penge mangler jo til velfærd. Derfor skal inddrivelsen styrkes endnu mere, end der er lagt op til, og der skal ansættes flere medarbejdere, siger Mette Lyndgaard Pedersen.

Også det såkaldte ’omprioriteringsbidrag,’ der pålægger statsinstitutioner at spare to procent på budgetterne hvert år, skal efter HK’s opfattelse droppes.

- Ud over, at en række statslige myndigheder har svært ved at udfylde deres funktioner, rammer omprioriteringsbidraget også uddannelsesområdet, og det er mildt sagt forrykt. Det er jo veluddannet arbejdskraft, vi skal leve af, siger Mette Lyndgaard Pedersen.

I 2017 skal erhvervsuddannelserne spare omkring 258 millioner kroner som følge af omprioriteringsbidraget, heraf 51 millioner kroner alene på de merkantile erhvervsuddannelser.

- Danmark har behov for dygtige faglærte – også på HK-områderne. Derfor er det helt hen i vejret at spare her. Det får alvorlige konsekvenser for hele samfundet, hvis virksomhederne ikke kan få de veluddannede medarbejdere, de har brug for, påpeger HK Nordjyllands formand.

Fokus på psykisk arbejdsmiljø
HK ønsker desuden, at Arbejdstilsynet bliver styrket og især sætter fokus på det psykiske arbejdsmiljø.

- Ud over, at det koster en masse menneskelig lidelse, er sygefraværet en stor økonomisk belastning. Hvert år koster det samfundet omkring 37 milliarder kroner. Samfundsøkonomisk vil det kun være fornuftigt at investere i bedre arbejdsmiljø og tilsyn, og derfor ønsker HK, at Arbejdstilsynet får tilført ekstra 50 millioner kroner om året, siger Mette Lyndgaard Pedersen.

HK's ønsker til finansloven

Digitaliseringspulje på fx 500 millioner kroner årligt til at styrke efteruddannelse i digitale kompetencer.

En digitaliseringskommission, der skal se på, hvordan den offentlige og private sektor bedst ud nytter de digitale muligheder.

It-ansattes muligheder for at få papir på reelle it-kompetencer skal forbedres.

Kommunale besparelser på 300 millioner kroner annulleres.

Ufrivilligt deltidsarbejde skal begrænses gennem en pulje på ca 30 millioner kroner til at understøtte projekter.

SKAT skal have ekstra 200 millioner kroner om året til at styrke inddrivelsen.

Støtte til at udbrede arbejdsklausuler i kommuner og regioner.

Merkantile erhvervsuddannelser skal friholdes fra omprioriteringsbidrag.

Udflytning af statsarbejdspladser: En bedre proces med respekt for ansatte skal sikres gennem en pulje på 600 millioner kroner.

Flere penge til jobcentrenes integrationsindsats.

Arbejdstilsynet skal styrkes med 50 millioner kroner om året og have øget fokus på psykisk arbejdsmiljø.

Omprioriteringsbidraget i staten skal fjernes.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK