Vi vil skabe et sammenhold på tværs af klubberne

27. september 2016  |  HK it, medie & industri  |  Rani Bech

TL og HK er begyndt at samarbejde på virksomheden DISA i Taastrup. Vi er med til deres første fællesmøde i huset.

Når medlemmerne fra de to klubber holder møde sammen, vil de forhåbentlig også tale mere sammen i dagligdagen, håber de to tillidsrepræsentanter. FOTO: Mark Knudsen

Kantinen er lukket efter dagens måltider denne onsdag. Alt er rent og ryddeligt, og stolene er hængt op på skinnerne under bordkanten. Men ved to af bordene er HK-tillidsrepræsentant Cherie Hylleborg i gang med at tage dem ned igen, så de er klar til at blive siddet på. På en disk foran står en stor lagkage klar til at blive skåret i, når ”gæsterne” ankommer. Det er medlemmer af HK-klubben og TL-klubben, der skal mødes for at tale om ønsker til den kommende overenskomst. Det er anledningen. Men mødet har også et andet formål.

Det er nemlig det første fælles møde i virksomheden, som tillidsrepræsentanterne for de to klubber har taget initiativ til. De deler den samme overenskomst, så det var oplagt at holde mødet sammen i stedet for at holde hver sit om det samme emne.

- Når man sidder sammen giver det en effekt at sige, at vi er flere under den samme overenskomst. Den gælder ikke kun dem i min afdeling, siger Cherie Hylleborg.

Medlemmerne af de to klubber begynder så småt at indfinde sig kantinen. De kaster et lækkersultent blik på kagen og småsnakker med hinanden, inden de sætter sig ved bordene. TL’erne ved det ene bord og HK’erne ved det andet.

Skabe sammenhold

TL-tillidsrepræsentant Ove Rasmussen bemærker det og sætter sig derfor bevidst ved det uofficielle HK’bord.

- Det er noget generelt, at folk søger sammen med dem, de normalt er sammen med. Men jeg lagde også mærke til, at folk hurtigt drejede stolene mod hinanden, så de blev til en samlet forsamling og ikke to adskilte borde, siger Cherie Hylleborg.

Ove Rasmussen nikker.

- Ja, det er jo også formålet med at holde noget sammen – at få folk til at holde sammen. Det giver måske anledning til, at de vil tale mere sammen, hvis de mødes i dagligdagen tilfældigt rundt i firmaet. Så vil man måske være mere tilbøjelig til at lige at stoppe op og hilse på hinanden, siger han.

Det var ikke kun ham, der strategisk havde valgt at placere sig ved HK-bordet, selv om han repræsenterer TL. Det samme gjorde Camilla Andersen. Hun er arbejdsmiljørepræsentant og HK’er, og hun satte sammen med TL’erne ved siden af deres arbejdsmiljørepræsentant. Uanset, om det var bevidst eller ej, blev det også en understregning af, at der også inden for det emne er et fælles fodslag mellem de to klubber.

Efter de første bidder af lagkagen rejser Cherie Hylleborg og Ove Rasmussen sig for at byde velkommen. De fortæller om de netværksmøder, de har været til sammen og kommer med eksempler på, hvad ønskerne til overenskomstkravene kunne handle om.

Ny tradition

Mulighederne bliver drøftet på tværs af bordene og da de er ved at være udtømt, finder de to arbejdsmiljørepræsentanter også mulighed for lige i plenum at vende et par tanker om arbejdsmiljø.

Egentlig skulle mødet have været holdt efter arbejdstidsophør, fordi det skulle være for medarbejdernes egen regning. Men det kan det være vanskeligt at finde tid til, da de fleste medarbejdere har børn, der skal hentes eller fritidsaktiviteter i tidsrummet mellem arbejde og aftensmad. Kompromiset blev at holde mødet inden fyraften til gengæld for, at kollegerne hiver en halv time ud af timeregnskabet, så det store fremmøde er også et bevis på, at kollegerne gerne vil fællesskabet.

Der har også tidligere været et samarbejde mellem klubberne og de tidligere tillidsrepræsentanter for henholdsvis TL og HK, men der har ikke været nogen stor tradition for at være organiseret inden for de to fagområder. Anderledes forholder det sig bag den store glasvæg, der adskiller produktionen af støberimaskiner og kantinen. Kollegerne derinde har så længe, nogen kan huske tilbage, haft et stærkt fagligt fællesskab.

- De kender overenskomsten på fingerspidserne. Der har aldrig været sat spørgsmålstegn ved, at man i produktionen har haft brug for at holde faglige møder. På det administrative område har man ikke her i virksomheden været vant til, at man er organiserede og gør tingene sammen. Det er ikke kun lidt nyt for vores klubber, men også for virksomheden. Så den skal jo også lige vænne sig til, at vi gerne vil noget sammen og har et behov for at samles om faglige emner, siger Cherie Hylleborg.

- Nye kolleger bliver også budt velkommen af deres tillidsrepræsentant og præsenteret for deres klub. Vi vil arbejde henimod, at det kan blive kutyme inden for vores fagområder, tilføjer Ove Rasmussen.

Forskel på folk

Derfor er det også en bevidst strategi fra deres side, at mødet og kagen kun er for de kolleger, der er organiseret i en af de to fagforeninger.

- Jeg synes ikke, at vi skal invitere alle ned til kage, selv om alle er omfattet af overenskomsten. Det var et statement, at dem vi valgte at tage med til det her møde, var dem, der var organiserede. Det gør ikke noget, at man differentierer. Jeg giver gerne kage til alle, men der skal også være forskel på dem, der betaler til fællesskabet, og dem, der ikke gør, siger Cherie Hylleborg, og uddyber

- Det får også den effekt, at det skaber en grobund for at snakke om det kollegerne imellem. Vi vil gerne have den effekt, at folk siger ”HK og TL gør altså noget for os”.

Det er allerede begyndt at slå igennem i det små, kan hun mærke, når hun taler med kollegerne.

- Nogle gange, når jeg fortæller om det, så er der nogen, der siger ”OK, måske skulle jeg også være medlem”. Når den overvejelse er kommet til dem, sørger jeg for at vise dem de kurser og arrangementer, der bliver skrevet om i nyhedsbrevene fra HK. Det er jo også der, hvor der er en mærkbar forskel, siger Cherie Hylleborg.

Det var også et af samtaleemnerne blandt kollegerne til mødet. De fremmødte delte information om og erfaringer med de kurser, der udbydes af fagforeningen.

Tallerkenerne er ved at være skrabet for kage. Mødet er ved at være slut, men samtalerne fortsætter på vej ud af kantinen. Det tyder på, at der vil komme lige så mange til det næste fælles møde mellem TL og HK i DISA.

Organisering Overenskomst OK2017 Medlemsdemokrati Tillidsrepræsentant

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK