Banedanmark samlede ulovlige data om syge medarbejdere – men slipper for at betale

29. september 2016

Højesteret har talt: Selv om Banedanmark erkender, at have indsamlet ulovlige helbredsdata om nu fyrede medarbejdere, skal virksomheden ikke betale godtgørelse til dem. Nu vil HK overveje at tage sagen videre til EU-kommissionen.

Der bliver ingen godtgørelse til tre tidligere tjenestemandsansatte i Banedanmark, selv om deres arbejdsgiver ulovligt indhentede helbredsoplysninger om dem.

Oplysningerne blev ulovligt vedlagt deres personalesag og siden blev de fyret.
Alligevel har Højesteret i dag underkendt HK’s krav om godtgørelse til de tre tidligere Banedanmark-ansatte.

- Jeg er overhovedet ikke tilfreds med den afgørelse. Banedanmark har overtrådt loven, og så er det uforståeligt, de ikke skal betale en godtgørelse, siger advokat i HK, Michael Møllegaard Jessen, der har ført sagen for Højesteret.

De tre tidligere ansatte er udtaget som prøvesager anlagt af HK ved domstolene. Begge steder har HK får medhold i, at Banedanmark overtrådte persondataloven ved at indhente yderst personfølsomme helbredsoplysninger og lade dem indgå i de sygemeldtes personalesag. Men retterne har lagt vægt på, at oplysningerne ikke havde betydning i personalesagerne: De ansatte var blevet fyret under alle omstændigheder.

- I årevis har Banedanmark ulovligt indhentet helbredsoplysninger, og man kan få den mistanke, at de har begået fejlen overlagt for at spare penge. Som jeg ser det, er det en skærpende omstændighed, siger Michael Møllegaard Jessen.

Hos HK overvejer man nu, ifølge næstformand Mette Kindberg, om man vil gå videre med sagen. Banedanmark har overtrådt persondataloven, der er Danmarks måde at implementere EU’s direktiv om persondata. Og ifølge reglerne er EU's medlemslande forpligtet til at implementere EU’s forordninger på en ”effektiv” måde.

- Derfor vil vi nu overveje at gå til EU-kommissionen og spørge, om man kan kalde persondataloven en ”effektiv implementering” af persondatadirektivet, når den tillader, at man kan begå lovbrud og ikke blive straffet, siger Mette Kindberg.

Banedanmark har indhentet ulovlige helbredsoplysninger på i alt 47 medarbejdere, men har nu stoppet den praksis.