HK.dk logo

Sådan forebygger du museskader

29. september 2016  |  HK Privat  | 

Det er bedst at forebygge, så læs de 10 gode råd til, hvordan du selv kan undgå smerter ved dit computerarbejde


museskader

Hvert år bliver der anmeldt 500 museskader til Arbejdstilsynet. Men forsvindende få bliver anerkendt. Faktisk er der de seneste 10 år blot blevet anerkendt fem sager. Det skriver Ugebrevet A4 mandag i denne uge.

Kun ét HK-medlem har fået anerkendt en museskade. Men det lave antal af anmeldelser er snarere et tegn på, at myndighederne har ekstremt stramme kriterier for anerkendelse, end det er et tegn på, at der ikke skulle være et problem, mener HK/Privat.

- Når antallet af museskader, som årligt bliver anmeldt til Arbejdstilsynet, er så højt år efter år, så vidner det om, at der stadig er et stort behov for at sætte fokus på den forebyggende indsats ude på arbejdspladserne, siger Heidi Lisette Bille, der er arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat.

- Vi er først og fremmest optaget af, at vores medlemmer slet ikke får museskader eller andre smerter forbundet med computerarbejde. Derfor prioriteter vi også forebyggelse af gener og smerter højt.

10 gode råd til at forebygge museskader

  1. Lad være med at sidde foran computeren for lang tid ad gangen. Arbejdsgiveren har ansvar for, at dit arbejde er tilrettelagt på en måde, så der ikke opstår gener og smerter. Du skal benytte dig af dine variationsmuligheder og planlægge din arbejdsdag, så du skifter mellem computerarbejde og andet arbejde. Sørg også for at holde dine pauser væk fra computeren.
  2. Sæt dig rigtigt. Når du bruger computermusen, skal du sidde sådan, at din overarm hænger ned langs kroppen, din underarm skal være understøttet, og skuldrene skal være afslappede.
  3. Varier dine arbejdsstillinger. Uanset hvor korrekt du sidder, så er variation afgørende. Det kan du fx gøre ved at hæve dit bord indimellem eller ved at rejse dig op, når du taler i telefon. Du kan også variere ved at skifte musen over i den anden hånd.
  4. Få styr på dine genvejstaster - og sørg for at bruge dem. Bruger du genvejstaster mest muligt er det den mest effektive måde at forebygge museskader, da ensidigt klik med musen kan være meget belastende. Få et overblik over genvejstaster på 
  5. www.genvejstaster.dk.
  6. Undgå for mange dobbeltklik på musen, da det belaster underarmen. Du kan fx indstille den ene tast på musen til at fungere som dobbeltklik, så du kun skal klikke en gang. 
  7. Undgå paratstilling. Mange mennesker sidder klar med fingeren på musen hele tiden, også selv om de ikke klikker. Sørg for at slappe helt af i fingrene ved at fjerne hånden fra musen, når du ikke bruger den. 
  8. Find det rigtige pegeredskab. Prøv flere forskellige muligheder, før du beslutter dig. Foruden den klassiske computermus kan du også overveje fx en trackball eller en mousetrapper.
  9. Placér musen rigtigt. De fleste har musen placeret ude ved siden af tastaturet. Det kan give vrid i skulder og albue, så det er langt smartere at have musen midt foran dig - foran tastaturet. Det bedste er at anskaffe en mus, hvor den fysisk er indbygget i midten som fx en mousetrapper. 
  10. Lav øvelser og udstrækninger undervejs i arbejdsdagen. Du kan få inspiration her 
  11. Lav små regler for dig selv, som skaber variation i din arbejdsdag. Det kan være at printe dine dokumenter ud og gå væk fra computeren for at læse dem; at stille papirkurven så langt væk, at du er nødt til at rejse dig for at smide ting ud; eller at give dine kolleger mundtlig besked i stedet for at sende en mail.

Se videoer om det gode fysiske arbejdsmiljø

Branchearbejdsmiljørådet BAR Kontor har lavet en række videoer om blandt andet ergonomi på kontoret og variation i kontorarbejdet. Se med her.

Sådan anmelder du en arbejdsskade

Hvis du først oplever smerter forbundet med dit computerarbejde, er det vigtigt, at det bliver anmeldt.
Få en guide til, hvordan du gør det her.

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk