HK.dk logo

Ny undersøgelse: Sådan bliver du en bedre kollega

29. september 2016

Gode kolleger er uvurderlige. Og vi vil alle sammen gerne være den gode kollega, som de andre på jobbet værdsætter. Men hvordan? En ny befolkningsundersøgelse fra HK viser, hvad dine kolleger vil sætte aller¬mest pris på, at du gør.

Et smil siger mere en tusind ord, og de fleste af os smiler da også til hinanden på jobbet. Men nogle gange skal der faktisk bare et par ord til. Siger du ”tak for hjælpen” eller spørger, om du kan hjælpe med noget, 
er der nemlig tale om to ud af de tre handlinger, som vi danskere sætter allermest pris på fra vores kolleger. Kun overgået af at gøre en særlig stor indsats for at komme i mål med en opgave. Det viser en befolk¬nings¬undersøgelse, som er foretaget for HK blandt 2.015 danskere i arbejde via Epinions Danmarkspanel.

”Kollegerne betyder utroligt meget for trivslen, og for hvordan vi har det på jobbet. Derfor er det vigtigt, 
at vi alle sammen har fokus på at skabe god kollegakarma på arbejdspladsen. For når vi husker at sige tak for hjælpen, eller når vi giver den en ekstra skalle for at hjælpe hinanden med arbejdsopgaverne – så kan vi med små og enkle handlinger gøre en forskel, der betyder noget for fællesskabet, overskuddet og tilliden blandt kollegerne,” siger Mette Kindberg, der er næstformand i HK.

I undersøgelsen svarer hele 94 procent af danskerne, at de i meget høj eller høj grad sætter pris på, at en kollega gør en ekstra indsats for at komme i mål med en arbejdsopgave. Herefter værdsætter flest, at en kollega spørger dem, om han eller hun kan hjælpe med noget (92 procent), eller at han eller hun takker for hjælpen (90 procent). Lidt længere nede på listen står at smile til en kollega. Det sætter 86 procent i meget høj eller høj grad pris på.

De yngre værdsætter godt humør, de ældre vægter loyalitet

Yngre og ældre er enige om, at et af de vigtigste kendetegn ved en god kollega er, at han eller hun bidrager til et godt fællesskab på arbejdspladsen. Men der er dog også nogle forskelle på, hvordan du kan gøre dig populær hos henholdsvis yngre og ældre kolleger. Kort fortalt går de yngre mere op i, at deres kolleger har et godt humør og er hjælpsomme, mens de ældre lægger vægt på loyalitet og muligheden for kompetent sparring.

Blandt danskere på 18-40 år fremhæver henholdsvis 43 og 46 procent godt humør og hjælpsomhed, mens det samme kun gælder for 35 procent af danskere på 51-60 år. Omvendt er det henholdsvis 43 og 54 procent af den ældre gruppe, der nævner muligheden for kompetent sparring og loyalitet som de vigtigste kendetegn ved en god kollega. For de yngre er de tilsvarende tal blot 38 og 46 procent.

”Der er heldigvis mange måder at være en god kollega på, og danskerne er generelt rigtig gode til det. Selvom der er forskel på, hvad vi hver især sætter allermest pris på ved vores kolleger, så viser undersøgelsen 
først og fremmest, at det er de små handlinger i hverdagen, der gør en stor forskel for glæden ved at gå på arbejde,” siger Mette Kindberg.

HK vil hylde Danmarks Bedste Kollega

HK mener, at de gode kolleger skal anerkendes for at fremme det gode arbejdsmiljø. Derfor har de startet en landsdækkende kampagne for at finde ”Danmarks Bedste Kollega.” Her kan danskere i hele landet nominere en kollega, som har fortjent titlen. Måske er han altid hjælpsom, måske er hun den, der engagerer sig ekstra meget og altid har tid til sparring, eller måske er det en kollega, der altid tager ansvar for fællesskabet på arbejdspladsen.

Hvis man mener, at man har Danmarks Bedste Kollega, er det med at komme til tasterne og nominere ham eller hende på www.hk.dk/kollegakarma. Det er der allerede mere end 1.500 danskere, der har gjort. Man kan nominere frem til den 30. september.

Kåringen af vinderen foregår den 15. november, hvor Dansk Erhverv og Kommunernes Lands¬forening også sidder med i juryen. Det sker ved et arrangement, hvor Great Place to Work® desuden kårer landets bedste arbejdspladser. Det er andet år i træk, at HK kårer Danmarks Bedste Kollega.


Om undersøgelsen

Befolkningsundersøgelsen baserer sig på 2.015 webinterviews med respondenter, der er i beskæftigelse, indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 31. marts til 12. april 2016.

Resultater fra undersøgelsen

  • De tre handlinger, som vi sætter mest pris på fra vores kolleger, er:
  1. At en kollega gør en særligt stor indsats for at komme i mål med en arbejdsopgave – det sætter 94 procent af de danskere, der er i arbejde, i meget høj eller høj grad pris på.
  2. At en kollega spørger, om han eller hun kan hjælpe med noget – det sætter 92 procent af de danskere, der er i arbejde, i meget høj eller høj grad pris på.
  3. At en kollega takker for hjælpen – det sætter 90 procent af de danskere, der er i arbejde, i meget høj eller høj grad pris på.
  • Til sammenligning sætter 86 procent af danskerne, der er i arbejde, i meget høj eller høj grad pris på, at en kollega smiler til dem.

  • Og blandt de ting, som danskerne også sætter pris på, at en kollega gør – men i lidt mindre grad end de ovenstående ting – er mere traditionelle høfligheder som at holde en elevator eller en dør for os (43 procent), at byde på frugt eller hjemmebag (38 procent) og at lade os komme foran i køen til fx frokosten (30 procent).
  • Det tre vigtigste kendetegn ved en god kollega er:
  1. At han eller hun bidrager til fællesskabet på arbejdspladsen – det mener 54 procent af de danskere, der er i arbejde.
  2. At han eller hun udviser loyalitet over for sine kolleger – det mener 52 procent.
  3. At han eller hun giver kompetent feedback og sparring – det mener 41 procent.
  • Blandt de yngre på 18-40 år fremhæver henholdsvis 43 og 46 procent dog humør og hjælpsomhed som nogle af de vigtigste kendetegn ved en god kollega. Blandt de ældre på 51-60 år ligger de tilsvar¬ende tal kun på 35 procent.
  • Omvendt er det blandt de ældre på 51-60 år henholdsvis 43 og 54 procent, der nævner muligheden for kompetent feedback og sparring og loyalitet som nogle af de vigtigste kendetegn ved en god kollega, mens de tilsvarende tal blandt de yngre på 18-40 år blot er henholdsvis 38 og 46 procent.



Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk