HK vil have ændret loven efter Banedanmarks misbrug af lægeoplysninger

30. september 2016  |  HK Stat  |  Trafik og Jernbane  |  Jakob Groth

Højesteret har slået fast, at Banedanmark slipper for at betale erstatning efter at have hentet yderst private oplysninger om 47 HK Stat-medlemmer. Det er dybt urimeligt, siger HK’s advokat. Han mener, at man bør ændre loven.

HK vil have ændret loven, så man som medarbejder kan få økonomisk erstatning, hvis ens arbejdsgiver misbruger personfølsomme oplysninger. Det sker, efter Højesteret i går slog fast, at Banedanmark ikke skal betale erstatning, selvom styrelsen har indrømmet gennem en årrække at have handlet ulovligt og hentet oplysninger om både helbred og seksuelle og ægteskabelige forhold. 47 medlemmer af HK Trafik & Jernbane under HK Stat er blevet krænket af Banedanmarks ulovligheder, som Michael Møllegaard Jessen kalder for rystende opførsel.

Han er advokat i HK og har ført sagen, og han mener, at det er på tide at kigge lovgivningen efter i sømmene.

- De sygemeldte har siddet hos psykologer og psykiatere og talt om både seksuelle og ægteskabelige forhold uden nogen som helst forventning om, at det skulle kunne komme i hænderne på andre, og da slet ikke deres arbejdsgiver. Hvis ikke sådanne krænkelser kan føre til erstatning, synes jeg, man kraftigt bør overveje, om loven skal ændres. Ellers er der jo frit spil for andre arbejdsgivere fremover, lyder det fra Michael Møllegaard Jessen.

Ulovlighederne har fundet sted i forbindelse med, at de 47 HK’ere var langtidssyge, og Banedanmark derfor ønskede at fyre dem. HK’erne var ansat på tjenestemandsvilkår, og når en arbejdsgiver overvejer at afskedige en tjenestemand på grund af sygdom, er det Helbredsnævenets opgave – ikke arbejdsgiverens – at indhente de relevante helbredsmæssige oplysninger. Alligevel har Banedanmark set stort på reglerne og ikke bare indhentet de yderst personlige oplysninger, men også opbevaret dem i personalemapperne, som har været tilgængelige for nogle af de øvrige medarbejdere.

Læs også: Spareøvelse fører til ulovlig brug af 47 HK'eres helbredsoplysninger

Michael Møllegaard Jessen mener, at der er et stort principielt problem i, at man fuldstændig omkostningsfrit kan overtræde reglerne.

- Det devaluerer jo fuldstændig loven, hvis der ikke er nogen konsekvenser ved at bryde den, og det sender samtidig et signal til andre arbejdsgivere om, at de ikke behøver at tage persondataloven alvorligt. Så jeg mener, det er dybt problematisk, at Banedanmark kan slippe med en undskyldning for systematisk at have overtrådt reglerne, siger han.

HK havde krævet, at hver af de 47 medlemmer skulle have 25.000 kroner i erstatning. Både fordi Banedanmark har krænket sine daværende ansatte, og fordi den ulovlige indhentelse af helbredsoplysningerne samtidig har fremskyndet afskedigelserne af tjenestemændene, som dermed er gået glip af en portion løn.

Retssager HK-medlemmer