Stævnemøde med fagprøven

30. september 2016  |  Sjælland

Propfuld sal af unge og yngre HK’ere fik nærkontakt til fagprøven.

Foto fra mødelokalet, da 50 unge og yngre HK'ere mødte op for at høre, hvordan de tackler fagprøven

Der var fyldt godt op i mødelokalet hos HK Sjælland i Roskilde, da 50 unge og yngre medlemmer af HK troppede op for at høre, hvordan de skal angribe deres fagprøve. De gik derfra mere afklarede, end da de kom. En halv snes af dem endda med et emne, som de vil forsøge at skrive om.

Et stævnemøde med fagprøven. Sådan kan man karakterisere et møde mandag aften i HK Sjælland. HK optrådte denne aften som Kirsten Giftekniv med en åben invitation til medlemmer, der står umiddelbart foran at skulle tage livtag med fagprøven. Og der var run på stævnemødet. Flere, end der var plads til, ville med. Stopklodsen blev sat ved 50 – og så måtte resten på venteliste.

De heldige, der kom indenfor, fik en indholdsrig aften i selskab med Rasmus Fjelsted. Han fortalte grundigt og med en vis portion humor om de forventninger, fagprøven har til dem, hvis det skal udvikle sig til et varigt forhold.

- Et godt arrangement. Fint at HK tager initiativ til sådan et møde. Vi får ikke meget viden om det på skolen. Vi har godt nok en vejleder, men det kniber for ofte med at få tid nok til en samtale, lød enkelte af kommentarerne fra de spørgelystne unge.

Der var stort behov for at få direkte svar på spørgsmål fra aftenens vejleder, Rasmus Fjelsted.

Denne mangel på information blev der rådet bod på mandag aften. Rasmus Fjelsted sendte dem på rundtur i mange af de udfordringer, de vil støde på undervejs. Han gav gode råd om, hvordan de håndterer udfordringerne. Hvordan de kan idéudvikle og definere og problemformulere et emne for fagprøven. Og hvordan de kan håndtere en skriveblokering.

- Involvér arbejdspladsen i jeres projekt. Gør I det, får I mere hjælp, lød et af de gode råd til de unge, der lyttede koncentreret.

Et relevant tilbud

Portrætfoto af Brian Nehm

Brian Nehm er elev hos AMU Juul Transportuddannelse i Roskilde. Han kom for at få ideer til sin fagprøve. Og for at få en mere grundig orientering om kravene. Han synes, det er et relevant tilbud fra HK, da han af personlig erfaring ved, det er svært at få en aftale med en vejleder.

Inspiration

Portrætfoto af Jeanne Thorgård Nielsen

Jeanne Thorgård Nielsen er elev i Region Sjælland på Roskilde Sygehus. Hun er som sådan ikke nervøs for fagprøven, men hun er i tvivl om, hvordan hun skal gribe den an og kom for at få inspiration til et emne og få gang i processen. Også hun er glad for HK’s initiativ og mener, det er relevant for en fagforening at tilbyde møder af den karakter. Hvem ellers, spørger hun.

Har prøvet det før

Portræt af 3 friske unge, der kom for at høre om fagprøven

Trine Larsby (t.v.), Malene Skaadegaard (i.m.) og Nanna Iversen er alle i gang med et karriereskift. Trine er uddannet pædagog, Malene er ernærings- og husholdningsøkonom, og Nanna har en bankuddannelse. Nu er de elever i Region Sjællands sygehusvæsen, men de har alle 3 qua deres uddannelser været i lag med fagprøver eller noget tilsvarende tidligere. Alligevel er de mødt op, fordi ’de synes, at invitationen lød spændende.’ Og de er ikke blevet skuffede.

- Inspirerende og et godt arrangement, siger de, og sender et anerkendende blik til HK for initiativet.

Elev

kurser og