HK.dk logo

HK’erne kan forme fremtidens velfærdsteknologi

04. oktober 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Forståelse for brugerne og identifikation af behov og muligheder er blandt de kernekompetencer, der vil kendetegne morgendagens kommunale eller regionale medarbejder.

Personalesager, nyhedsartikler, jura, refusioner, diagnosticering af sygdomme, sagsbehandling. Der er nærmest ingen grænser for hvilke arbejdsopgaver, der i fremtiden vil kunne løses af ny teknologi som robotter eller automatiserede processer.

Forudsigelsen kommer fra to ledere fra den kommunale verden, der til dagligt beskæftiger sig med ny teknologi i opgaveløsningen. Teamchef i Københavns Kommune Hannah Schierup og afdelingsleder i KL Ralf Klitgaard Jensen, der begge holdt oplæg på HK Kommunals store fagkonference, Fag & Fremtid, forventer også, at den nye teknologi vil stille helt nye krav til medarbejdernes kompetencer.

Borgerne skal forstås

Digitaliseringen er nemlig ifølge Ralf Klitgaard Jensen alt for vigtig til, at den kan overlades til it- og digitaliseringschefer. Han forudser, at digitaliseringen fremover bliver en selvstændig kernekompetence, der blandt andet kræver gode forståelsesevner for specielt borgerne. Og her kan HK’erne ifølge KL-chefen få en vigtig rolle at spille.

Medarbejdernes inddragelse i nye teknologiske løsninger er også helt central i Københavns Kommune. Her er man ifølge Hannah Schierup allerede nu er i gang med pilotprojekter, der har både robotteknologi, talegenkendelse og ’machine learning’ – genkendelse af mønstre i store datamængder – som omdrejningspunkter.

Brugerinvolvering og servicedesign

Og Hannah Schierup er ikke i tvivl om, at HK’erne på linje med andre relevante fagrupper er helt afgørende for, at projekterne bliver succesfulde.

- Medarbejderne skal identificere de relevante behov. Hvor giver teknologierne værdi? Hvad giver mening, og hvad gør ikke? Og de skal stille de gode spørgsmål, for det er mennesker, der skaber forandringerne. Ikke teknologien, lød det fra Københavns Kommunes teamleder.

Forståelse for ændringer i organisationen, brugerinvolvering og servicedesign er blandt de mere specifikke kompetencer, man i stigende grad efterspørger i Københavns Kommune.


Efteruddannelse Kompetencer Digitalisering Fag & Fremtid 2016

Fag & Fremtid 2016


 Se alle nyheder

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk