Vi opdaterer it-systemerne

Vi opdaterer vores it-systemer i dag 5/12-20 kl. 08.30- 17.00, du kan derfor opleve, at du ikke kan logge ind i dette tidsrum.

Vi beklager ulejligheden.

HK'erne skal være digitale frontløbere

06. oktober 2016  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Den teknologiske udvikling tager for alvor fart nu. Og hvis HK’erne tør eksperimentere med de teknologiske muligheder, kan de være med til at forme deres job i fremtiden. Det stod krystalklart efter HK Kommunals store medlemskonference Fag & Fremtid.

Hvis man ikke vidste bedre, kunne man tro, at man var havnet på en it-messe. Overalt hørte man samtaler om digitale assistenter, kunstig intelligens, databaser og robotter, ligesom man kunne se HK’ere hoppe rundt i et virtuelt univers, styre en robot eller få data ind gennem øjet med Google-briller.

Det var imidlertid ikke en it-messe, men derimod HK Kommunals fagkonference Fag & Fremtid, som 3. og 4. oktober i Aarhus gjorde hele 850 medlemmer klogere på, hvordan de nye teknologier påvirker deres job i fremtiden. Ud over det overordnede teknologi-tema var der også fagspecifikke oplæg inden for de mange områder, som HK Kommunals medlemmer beskæftiger sig med.

Og skal man tro de mange oplægsholdere og eksperter, så tager den teknologiske udvikling først nu for alvor fart med så store datamængder og så mange muligheder, at det næsten ikke er til at fatte.

Lys fremtid for HK'erne

Udviklingen vil også få stor betydning for de offentligt ansatte. Jobbene vil forandre sig, og nye muligheder vil opstå. Og i den sammenhæng tegner det lyst for HK’erne, pointerede Bodil Otto, formand for HK Kommunal, da hun sammenfattede konferencen over for deltagerne:

- Offentlige arbejdspladser skal turde eksperimentere med de teknologiske muligheder. Og i den sammenhæng er I vigtige, for I er eksperterne på jeres arbejdsplads. I sidder nemlig med mange af de opgaver, der kan udvikles og digitaliseres. Så I skal interessere jer for den teknologiske udvikling, være nysgerrige og modige, sagde Bodil Otto, og understregede, at HK’erne ikke skal være bange for at miste deres job, fordi nye vil opstå, og fordi teknologi som for eksempel digitale assistenter frigør kræfter til at beskæftige sig med kerneopgaven.

Bodil Otto lagde også stor vægt på betydningen af kompetenceudvikling:

- Det er vigtigt, at I uddanner jer, så I føler jer rustet til den digitale fremtid.

Vi skal undgå kold teknologi

Professor Anders Hvid, medstifter af Dare Disrupt, der var en af hovedtalerne på konferencen, er heller ikke bange for HK’erne fremtid:

- HK’erne er om nogen i søgelyset, når vi taler ny teknologi. Men jeg vil gerne understrege, at man ikke automatiserer HK’ernes job. Man automatiserer deres opgaver. Og både arbejdsgiverne og HK’erne har et ansvar for at skabe løsninger, der er afbalancerede mellem mennesker og teknologi. Hvor man også fastholder det menneskelige aspekt, så det hele ikke ender i kold teknologi, sagde Anders Hvid.

Robotter til regnskaber

En af de deltagere, der fik god inspiration på konferencen, var Dennis Rasmussen, økonomimedarbejder i Center for Bo-området, Socialpsykiatrien, Aarhus Kommune:

- Det var spændende at høre om, hvordan man kan bruge robotter i forbindelse med budgetter og regnskaber. Det gav et godt indblik i fremtiden i forhold til mit arbejdsområde. Jeg fik også inspiration til, hvordan man kan lave videokonferencer med sagsbehandlere ude på bostederne.

Marianne Heilskov, miljøtekniker og arbejdsmiljørepræsentant i Brønderslev Kommune, så spændende muligheder i en digital assistent:

- Jeg har fået inspiration til, hvordan jeg kan digitalisere mange af mine rutineopgaver som for eksempel alt det, der skal tastes ind i databaser om miljøforhold hos landmændene, notater med videre. Jeg skal jo ud i marken og lave mit arbejde og ikke sidde på et kontor med en computer. I dag bruger jeg alt for meget tid på at taste, så det vil være skønt, hvis en digital assistent kunne klare det for mig.

Modigt af HK ikke at stikke hovedet i busken

Nikolaj Sonne fra DR-programmet ”So ein ding” rundede Fag & Fremtid af med en tour de force i de teknologiske muligheder og roste HK Kommunal for at gå så positivt ind i debatten om den teknologiske fremtid.

- Det er modigt af HK Kommunal ikke at stikke hovedet i busken, for vanvittig mange jobfunktioner vil forsvinde i fremtiden. Men nye vil opstå, hvis I griber alle de fantastiske muligheder, som teknologien fører med sig.

Fag & Fremtid 2016

Se alle nyheder