Beredskab sparet i stykker

07. oktober 2016  |  HK Stat

På 5 år er bevillingerne til Beredskabsstyrelsen skåret med 17 procent. Nu råber tillidsfolkene op, og politikerne lover flere penge. Styrelsens krise er endnu et eksempel på, hvad omfattende omstruktureringer inspireret af tvivlsomme konsulentrapporter kombineret med massive besparelser fører til, mener Peter Raben, næstformand i HK Stat.

Det danske beredskab er hårdt presset af besparelser og mandskabsmangel. Hver 3. medarbejder i marken mangler, og ifølge tillidsrepræsentanterne ved de 5 nationale beredskabscentre søger mindst halvdelen af de ansatte aktivt job et andet sted. Det kan gå udover terrorberedskabet, siger fællestillidsrepræsentant Ulrik Mosekjær til DR.

Læs på dr.dk: Tillidsmænd: Beredskabsstyrelsen er ikke klar til terror

Den alvorlige situation får nu folketingspolitikerne til at reagere og love flere penge til Beredskabsstyrelsen, hvor 56 HK’ere er ansat. Smertegrænsen er nået, siger Venstres forsvarsordfører Peter Juel Jensen til DR. Også ordførere for DF, EL, SF og RV erklærer sig villig til at øge bevillingen, ligesom Nikolaj Villumsen fra EL har kaldt forsvarsministeren i samråd om situationen.

Advarer mod nye lappeløsninger

- Det er glædeligt, at politikerne langt om længe reagerer. For det er jo katastrofalt, hvis Beredskabet ikke virker. Men så nytter det ikke noget med endnu en lappeløsning. Der skal en stabil og tilstrækkelig bevilling til, som ikke hen ad vejen bliver ædt op af omprioriteringsbidraget, siger Peter Raben, næstformand i HK Stat.
Beredskabet har været under en større omlægning kombineret med store besparelser med afsæt i den aftale om kommunernes økonomi i 2015, som den daværende regering indgik med Kommunernes Landsforening (KL). Aftalen indebar en større omlægning af det kommunale og statslige beredskab med tilpasning af den statslige centerstruktur i form af lukning af op til 4 beredskabscentre. I aftalen indgik også besparelser på 25 mio. kroner i 2015, 75 mio. i 2016 og 125 mio. kroner i 2017 og fremefter.

Disse omlægninger og besparelser vakte stor bekymring hos medarbejderne og førte til, at tillidsrepræsentanterne for alle faggrupper – også HK’erne – i en fælles erklæring udtrykte deres kritik. Kritik fra lokale politikere resulterede i en ny politisk aftale i foråret 2016 om at lempe besparelserne og bevare beredskabscentre i alle dele af landet, herunder Bornholm.

Administrationen skal ikke betale

Aftalen indebærer, at besparelserne hvert af årene 2016 og 2017 bliver begrænset til 45 mio. kroner. Mankoen i forhold til den oprindelige spareplan skal hentes ved at effektivisere i Beredskabsstyrelsen og omprioritere i Forsvarsministeriet i øvrigt. Peter Raben advarer mod at lade det administrative område betale gildet.

- Mankoen på 45 millioner kroner i år og 80 millioner næste år kan ikke bare findes ved at skære på det administrative område i Beredskabsstyrelsen. Men det er netop, hvad forårets aftale lægger op til – og hvad vi oplever så mange andre steder. Påstanden er, at der altid er et rationaliseringspotentiale i administrationen. Men påstanden holder ikke, siger Peter Raben, der samtidig langer ud efter den måde, staten ofte sparer på:

- Situationen i Beredskabsstyrelsen er desværre et billede, vi ser gang på gang i staten: omfattende omstruktureringer iværksat på baggrund af tvivlsomme konsulentrapporter kombineret med massive besparelser. Det er en rigtig giftig cocktail.

Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK