HK.dk logo

Send besked til forfatter


Annuller

Pernille kæmper for arbejdsglæden

10. oktober 2016  |  HK Stat  |  Hovedstaden  | 

Pernille Wagner

Pernille Wagner er sagsbehandler i Studieservice. Hun har været fagligt aktiv i 30 år. Var tillidsrepræsentant på Pædagoguddannelsen Frøbel/Sydhavn og er med i HK-klubbens bestyrelse på det nye campus. Hun har taget et hav af efter- og videreuddannelser, herunder HK’s TR-uddannelse og vejlederuddannelsen i Undervisningsministeriets regi (som nu er en diplomuddannelse, som UCC udbyder). Hun tager sig af de studerende, som af forskellige årsager har orlov, og har halvdagsvagter i informationen, som kaldes Basen.

Kulde og træk. Dysfunktionelle it-systemer. Kaos i skemaplanlægningen og sure studerende. Det er hverdagen på det nyligt fusionerede UCC, hvor HK'eren Pernille Wagner ser frem til, at arbejdspladsen overvinder børnesygdommene.

I informationen på det nybyggede University College ved Carlsberg Station i København står en kvinde svøbt i et fleecetæppe. Hun fortæller, at det trækker, og viser velvilligt vej til studieadministrationen. HK’eren Pernille Wagner kommer ud fra det tyste storrum, hvor folk virker travle og koncentrerede. Pernille har inviteret HK Statbladet på besøg, fordi hun vil fortælle om arbejdsklimaet på den store fusionerede uddannelsesinstitution. Det skranter – ligesom hun selv. En efterårsforkølelse er tydeligvis under opsejling. Det trækker også i storrummet, som skiftevis er for varmt og for koldt. 

Vi finder et lille møderum bag glas ved siden af de stille arbejdsbier i administrationen, som hedder Studieservice. Men service er der ikke tid til, fortæller Pernille. Mange medarbejdere er blevet fyret før fusionen, og flere fyringer venter forude. Finansloven skåner ikke længere uddannelsesverdenen. Pernilles primære opgave er sagsbehandling. Hun har ansvar for de studerende, der af forskelige årsager tager orlov. Og så bruger hun meget tid på at rette op på fejl forårsaget af dysfunktionelle it-systemer. 

Skemakaos giver dobbeltarbejde 

Der er gået kuk i skemaplanlægningen til stor frustration for både studerende og lærere. De lader det gå ud over HK’erne, der knokler som gale for at følge med. Den efterhånden velkendte fadæse er indtrådt igen: Man har fyret folk, før de nye it-systemer er kommet i sikker drift. Pernille fortæller, at hun i flere år har gjort ledelsen opmærksom på, at de nye it-systemer ikke fungerer sammen med de gamle systemer.

- Systemerne taler ikke sammen. Vi har meget dobbeltarbejde. I øjeblikket kan vi kun lægge skema få uger ad gangen. Så er det svært for de studerende og ansatte at få familieliv og studiejobs til at hænge sammen, siger hun.

Frustrerede studerende skælder ud

På Pernilles T-shirt under cardiganen står ’Spørg mig’. I formiddags havde hun vagt i informationen. Dér kan man kun holde ud at være en halv dag ad gangen, fortæller hun – fordi der er mange sure studerende. De er irriterede over, at meget af det praktiske i det nye hus ikke fungerer. 

- De er VREDE. Der skulle være praktikvejledning i dag. Men det figurerede pludselig ingen steder. Var det aflyst? Nej. Hvem skulle tale med hvem? Det stod ingen steder. Den første, de studerende møder, får skideballen. Og vi kan ikke sige: "Det er ikke min skyld." Vi smiler og siger: "Det beklager jeg." Mange studerende klagede i formiddags over, at deres adgangskort ikke virkede til læsesalen. Den var blevet lukket, fordi der er skimmelsvamp på lærernes kontor, så de skulle bruge læsesalen til forberedelse. Det havde vi ikke fået at vide, så en kollega tilbød at lukke en studerende ind med sit kort. Han sagde: "Jeg gider sgu da ikke have en pædagog i røven hele dagen." Efter en halv dag i informationen er ens selvtillid pillet ned. 

Arbejdsglæden er ødelagt

De daglige bebrejdelser og den dårlige stemning tærer på de løsningsorienterede HK’ere, der gerne vil yde en god service. 

Jeg vil arbejde for, at det bliver godt. Det her skal fandeme ikke få os ned med nakken.

- Vores arbejdsglæde og stoltheden over faget er ødelagt. Der går ikke en dag, uden at en kollega græder eller kommer til at sige tingene lidt for hårdt. Folk er begyndt at pege fingre ad hinanden. Underviserne er pressede. De synes, det er vores skyld. Men det er jo fordi, systemerne ikke virker, og fordi vi er for få. Vi vil så gerne gøre et godt stykke arbejde, men vi har ikke tid til at være servicemindede. Vi forsøger at være venlige og bruge humor. Men det er hårdt hele tiden at blive talt grimt til og sige undskyld for noget, man ikke er skyld i. Det gør noget ved et menneske. Vi har været presset i lang tid. Vi har RÅBT op. Ledelsen siger: "Vi hører, hvad I siger." Men der SKER ikke noget.

Ingen fidus til ekstern konsulent

Pernille har som medlem af HSU (hovedsamarbejdsudvalget) gentagne gange opfordret ledelsen til at inddrage medarbejderne i udviklingen af de nye systemer og arbejdsgange. Nu skal en ekstern konsulent komme med forslag til arbejdsflow. 

- Det har vi ikke så meget fidus til. Det er nok noget med nogle post its. Og så bliver det ikke til så meget. Men jeg tror, det bliver godt, når systemerne kommer til at virke, og når husets fysiske og psykiske børnesygdomme er overstået.

Bekymring og kampånd

Skemaerne er på plads indtil efterårsferien. Men systemerne kan ikke rumme ændringer. 

- Hvis vi ændrer data om en studerende, som fx skal på orlov, går skemasystemet ned. Vi havde store problemer med eksamenssystemet i sommer. Jeg er bange for, at det gentager sig i januar. Det er meget sårbart. Vi er for få mennesker om for store opgaver. Bare én er syg, går det i udu. Hvis man er hjemme én dag, er der flere hundrede mails i indbakken, når man kommer tilbage. Man tør dårligt være syg, siger hun og snøfter standhaftigt. 

- Men jeg kan godt lide arbejdspladsen. Jeg vil arbejde for, at det bliver godt. Det her skal fandeme ikke få os ned med nakken.

Om UCC

4 pædagogseminarer og 2 lærerseminarer samt en række mindre uddannelser til blandt andet  fysioterapeut, psykomotoriker og tegnsprogstolk er samlet i det nybyggede Campus Carlsberg ved den nye S-togsstation Carlsberg i København. UCC har – inklusiv campusserne på Bornholm og i Hillerød – i alt 15.000 studerende og 800 ansatte.

 
Læs også: UCC-direktør: Det bliver bedre


Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk