Bliv cool på arbejde

12. oktober 2016  |  MidtVest  |

HK MidtVest var med til at klæde de unge førsteårselever på en lang række uddannelser på til ungdomslivet med en workshop om pligter og rettigheder på jobbet.

Forebyggelsesdage hed initiativet, der skulle hjælpe førsteårselever med at mestre nogle af ungdommens udfordringer.
Første forebyggelsesdag, som Holstebro Kommune og SSP - Skole, Social og Politi - stod bag sammen med en række samarbejdspartnere, blev afviklet onsdag 28. september på Holstebro Gymnasium og HF og Uddannelsescenter Holstebro, hvor eleverne på HHX og HTX var i fokus.
Den næste fandt sted 12. oktober 2016 på UCH, hvor HK MidtVest også deltog med workshoppen ”Cool på arbejde”, der er blevet til sammen med 3F Holstebro. Her var målgruppen eleverne på Center for Byggeri, Center for Transport & Logistik, Center for Fødevarer & Ernæring, Center for Teknologi, Center for Handel & Kontor - Handelsskole, Social- & Sundhedsskolen, Center for Jordbrug, Produktionsskolen Nordvestjylland og Holstebro Ungdomsskole.

Overværede jobsamtale

Eleverne på UCH overværede en fiktiv jobsamtale, hvor de skulle spotte fejlene.

Henrik Kristensen, 3F, og Daniella Østergaard, HK MidtVest, i gang med en fiktiv jobsamtale, der skulle lære de unge om pligter og rettigheder på jobbet.

Workshoppen skulle lære de unge om deres pligter og rettigheder på jobbet. Hvad er helt almindelige vilkår på en arbejdsplads, og hvad skal de ikke stå model til i et job.
Ungdomskonsulent Daniella Østergaard fra HK MidtVest spillede en ung 17-årig pige, der skulle til samtale om fritidsjobbet hos en bager. Bageren var faglig sekretær Henrik Kristensen fra 3F Holstebro, der udsatte den unge jobansøger for en række ikke helt almindelige prøvelser under samtalen.
Han flirtede blandt andet åbenlyst med hende, spurgte, om hun havde planer om at skulle have børn, om hun fejlede noget og bad hende selv finde afløser ved sygdom. Han præsenterede hende desuden for en løn, der var lavere end den, en mandlig medarbejder i samme stilling fik, og han gav hende ikke en vagtplan og heller ingen ansættelseskontrakt.
Omvendt kom den unge jobansøger for sent til samtalen, og hun glemte at slukke mobiltelefonen, der ringede under samtalen.

Skulle spotte fejl

Eleverne kunne spørge ind til reglerne på arbejdsmarkedet.

Der blev efter den fiktive jobsamtale talt om, hvad både arbejdsgiver og jobansøger gjorde forkert.

Eleverne havde fået udleveret et skema, hvor de kunne notere de fejl, de spottede under samtalen, og efter jobsamtalen blev der talt om, hvad både arbejdsgiver og jobansøger gjorde forkert.
De unge var hurtige til at spotte, hvad jobansøgeren gjorde forkert, men det var ikke alle fejl, som bageren begik under samtalen, at de spottede.
- Må man ikke spørge ind til sygdom under samtalen, lød det blandt andet fra eleverne.
- Nej, det må en arbejdsgiver ikke, og bliver du syg og kan ikke komme på arbejde, må arbejdsgiveren ikke spørge, hvad du fejler. Du skal heller ikke selv finde en afløser. Det skal arbejdsgiveren. Ellers mister du retten til løn under sygdom ved selv at bytte din vagt med en anden, fortalte Daniella Østergaard.
Sammen med Gorm Max Tommerup, faglig sekretær hos 3F Holstebro, gennemgik hun en stor del af reglerne på arbejdsmarkedet. Blandt andet fik de unge forklaret, at en ansættelseskontrakt er lovpligtig i Danmark, at det er vigtigt, at de gemmer kopi af den og, at det er forældrene, der skal skrive den under, hvis man er under 18 år - ellers er den ikke gyldig.

Relevant information

Søren Heldgaard og Rikke Nyborg, to af eleverne, som deltog i workshoppen.

Søren Heldgaard og Rikke Nyborg har begge job i fritiden og syntes, at workshoppen gav relevant information.

For eleverne var der tale om relevant information. Mange af dem har nemlig job i fritiden.
- Workshoppen gav stof til eftertanke. Jeg vidste eksempelvis ikke, at jeg skal ringe til chefen og melde mig syg. Jeg har altid fået at vide, at jeg bare skal finde en afløser, hvis jeg er syg, fortalte Rikke Nyborg, elev på HTX.
- Jeg havde besøg af Jobpatruljen, som tager rundt og snakker med unge fritidsjobbere, på min arbejdsplads i sommer, og det var rigtigt godt, fordi jeg blev sat ind i mange af reglerne, som gælder på arbejdsmarkedet. Og en workshop som den her er også god, fordi du får mere information om reglerne, sagde Søren Heldgaard, elev på HHX.
I alt blev de unge under Forebyggelsesdagene præsenteret for syv forskellige workshops om blandt andet økonomi, sikker sex, psykisk sundhed, gode fællesskaber og ensomhed. I løbet af forebyggelsesdagene er 1450 elever blevet klædt på til ungdomslivet.

Arbejdsmarked Jura Fritidsjobber

Nyttig viden for dig, der er elev

Læs om uddannelse, løn, regler m.m.

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK