Digitalisering og automatisering – mulighed eller katastrofe?

12. oktober 2016  |  Sjælland

Der er fuld fart på udviklingen og digitaliseringen. Job og uddannelser forsvinder, og nye opstår. Er dine kompetencer ajour, eller har du brug for en opgradering?

Personer, der arbejder ved computere

Nogle tænketanke, herunder Cevea og Kraka, mener, at 800-900 tusinde job vil blive automatiseret eller udfaset inden for de kommende 5-10 år. Andre, bl.a. Teknologisk Institut, mener ikke, at antallet bliver i den størrelsesorden, men udfordringen er de enige i.

Gennem tiden er job løbende blevet udviklet, så gamle kompetencer er blevet forældet, og nye er opstået. Alligevel har der altid været nye opgaver, der skulle klares, og behovet for arbejdskraft har været stigende.

Uanset hvilket antal job, der rammes af udviklingen, bliver vores opgave at svare på, hvilke kompetencer vores medlemmer skal gå efter, så de er klar til og attraktive for fremtidens arbejdsmarked, siger Kurt Jørgensen, formand i HK Privat Sjælland.

Hvilke kompetencer skal fremtidens medarbejder så have?

Kurt forventer, at rutineprægede produktions- og administrative opgaver vil blive klaret digitalt i fremtiden. De vil formentlig blive automatiseret af applikationer, og de ansattes opgave bliver at kunne udvikle og betjene disse apps samt at kunne forstå IT-infrastruktur. Vi skal være digitalt kompetente.

Fremtidens arbejdsmarked vil være kendetegnet ved at være en del af netværk. Derfor vil det også være en vigtig kompetence, at man kan skabe relationer og opbygge og bruge netværk.
Man skal kunne lære og skabe lærende miljøer mellem mennesker og maskiner – være nysgerrig og kunne validere data. Desuden skal man være entreprenør og hele tiden kunne udvikle. Her er der brug for evnen til at kunne optimere egne arbejdsprocesser, både på individ- og virksomhedsniveau.

Kurt Jørgensen:

– Udviklingen kører allerede i højeste gear, og vi kan se, at den almindelige kontoruddannelse på det offentlige område er ved at blive udfaset til fordel for en uddannelse som administrationsbachelor i offentlig administration. En helt anden type uddannelse, der svarer bedre til fremtidens opgaver på området.

– Det er arbejdsmarkedets parter og uddannelsesinstitutionernes opgave at forstå og formulere de kompetencekrav, der opstår lige om lidt. Vi skal have udviklet de faglige uddannelser og relevante efter- og videreuddannelsestilbud, der bliver behov for. Dette skal foregå i tæt samarbejde mellem virksomheder, medarbejdere, organisationer og uddannelsesinstitutioner.

– Hvis vi forstår og formår at løse opgaven, vil det give os rigtig mange muligheder for udvikling og vækst.
Hvis ikke – ja, så bliver det nærmest en katastrofe for arbejdsmarkedet og for vores medlemmer, fastslår Kurt.

Efteruddannelse Kompetencer Uddannelse Udvikling

Kurser og