Elever delte erfaringer i Slagelse

12. oktober 2016  |  HK Stat  |  Sjælland  |

elevkonference i slagelse

Temaet var Netværk, da HK Sjælland og ungdomskonsulent fra HK Stat Cihat Bardak 5. oktober inviterede elever fra statens område til konference hos HK i Slagelse. 16 engagerede elever delte erfaringer, så alle fik et indblik i nogle af statens forskellige arbejdspladser.

Opsøg selv opgaverne og de kolleger, som du kan lære noget af. Sådan lød nogle af rådene, da elever fra statslige arbejdspladser i hele HK Sjællands område i sidste uge var samlet til netværkskonference i Slagelse.

Hvordan er det at være elev ved politiet i Næstved? I retten i Roskilde, ved Flådestation Korsør, på EUC, i Statsforvaltningen i Nykøbing eller på RUC? Det fik 16 elever fra statslige arbejdspladser en snak om, da de onsdag den 5. oktober var samlet hos HK i Slagelse for at dele erfaringer og høre om, hvordan de kan bruge netværk til at få det bedste ud af deres elevtid og kommende arbejdsliv.

Formand for HK Stat Sjælland Estrid Husen bød velkommen og fortalte om HK’s arbejde. Og ungdomskonsulent Cihat Bardak fra HK Stat fortalte generelt om forholdene for elever på statslige arbejdspladser rundt i landet og gav gode råd til at komme godt i gang på den nye arbejdsplads og øge sine chancer for et fast job efter elevtiden.

- Snak med de andre og tidligere elever, find dem på arbejdspladsen, som du kan lære noget af, og få dem til at hjælpe dig. Og byd selv ind på opgaver, lød nogle af rådene fra ungdomskonsulenten, der også fortalte historier fra sin egen elevtid i Udenrigsministeriet.

Nogle hyrer, andre fyrer

HK-elevernes fortællinger viste store forskelle på arbejdspladserne. Politiet ansætter nye folk som følge af den politiske aftale, der skal frigøre politifolk fra administrative opgaver, så flere i uniform kan være synlige på gaden, mens elever fra RUC fortalte om fyringsrunder og store ændringer på universitet.

På andet år i træk skal RUC skære og reducere, og det sætter sit præg på hverdagen for eleverne, hvor nogle også har fået ændret i deres forløb efter flere institutter er blevet slået sammen.

- Det er en svær tid. Måske er det en fordel, at vi ikke har været her inden, så vi kender ikke udgangspunktet, men må bare prøve at få det bedste ud af det, lød det fra en af RUC-eleverne.

På en statslig arbejdsplads er forandringer bare noget, der følger med, understregede formanden.

- Vi er som statsansatte underlagt politikerne, så hvis I vælger en af statens arbejdspladser, når I er færdige, kan I lige så godt indstille jer på, at der vil komme ændringer. Det kan ske alle steder, lød det fra Estrid Husen, der opfordrer eleverne til at bruge HK til at blive klogere på deres fag. HK har nemlig en række tilbud for unge, som fx fokus på fagprøve eller præsentationsteknik for elever

- Brug hinanden, snak med jeres tillidsrepræsentant og benyt jer af HK’s tilbud. I kan følge med på Facebook, læse mere på vores hjemmeside. Ring til os i afdelingen, hvis I har spørgsmål, lød opfordringen.

Man kan følge HK Sjællands Ungdomsnetværk på Facebook og HK Stats Facebook-side.