Flere sigtede i Atea-sag renset for al mistanke

19. oktober 2016  |  HK Stat  |

"Danmarkshistoriens største korruptionssag" er Atea-sagen blevet kaldt, men nu er flere af de tidligere sigtede blevet renset, efter det er kommet frem, at deres navne var blevet misbrugt. 5 sigtede HK’ere er hjemsendt fra deres job og venter fortsat på afklaring.

Sendt hjem fra arbejde i månedsvis. Mistænkt for at tage i mod bestikkelse. Hjemmet ransaget af politi, der ledte efter ulovlige gaver fra it-leverandøren Atea.

Den stærkt ubehagelige situation har op mod 50 offentligt ansatte befundet sig i siden den 21. juni, hvor det, der er blevet kaldt "Danmarkshistoriens største korruptionssag" voksede fra 14 til 46 sigtede. Siden er sagen vokset til 49 sigtede, men nu er flere blevet renset for al mistanke, fordi deres navne var blevet misbrugt. Det skrev dagbladet Børsen mandag den 17. oktober.

Flere tidligere sigtede offentligt ansatte i den såkaldte Atea-sag blev fredag renset for al mistanke om, at de har taget i mod bestikkelse med telefoner, tablets eller andet it-udstyr. Det sker, efter politiet har konkluderet, at de har været udsat for identitetsmisbrug.

Skrev uskyldige navne på listen

Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) er nået frem til den konklusion, at nogen hos Atea har skrevet en række uskyldige medarbejdere på flere arbejdspladser på en liste over modtagere af ulovlige gaver for at dække over de reelle modtagere.

- I nogle af tilfældene har det simpelthen vist sig, at den mistænkte person aldrig har haft noget at gøre med den bestikkelse, som de var blevet kædet sammen med. Der har været tale om en form for identitetsmisbrug, hvor de i strid med de faktiske forhold er blevet udpeget som bestukne. Derfor er de naturligvis ikke længere sigtet. I andre tilfælde er sagen opgivet, fordi det af andre grunde vurderes, at der ikke er grundlag for at rejse en sag, udtaler chefanklager i SØIK Steen Bechmann Jacobsen.

Han udtaler samtidig, at det er helt afgørende, at enhver mistanke om bestikkelse af offentligt ansatte bliver taget meget alvorligt og bliver efterforsket til bunds.

8 sager droppet. 6 tiltalt. Resten venter

I alt droppede politiet fredag sagen mod 8 af dem, der blev sigtet efter politiaktionen i juni. Samtidig besluttede SØIK at rejse tiltale mod 6 af de mistænkte i sagen. Efterforskningen af de resterende sigtede i sagen fortsætter. Det samme gør efterforskningen mod den private it-leverandør.

HK Stat har kendskab til 5 medlemmer, der siden juni har været sigtet i sagen og hjemsendt fra deres arbejde. HK’s juridiske afdeling har hjulpet medlemmerne med juridisk bistand og været i løbende kontakt med den beskikkede advokat. Redaktionen er bekendt med arbejdspladserne, men de er omfattet af et navneforbud i sagen. De sigtede HK’ere får løn under hjemsendelsen, men betaler alligevel en høj pris, mener HK’s juridiske chef, Benedikte Havskov Hansen.

- Problemet er, at de pågældende både privat og på arbejdspladsen bliver stigmatiseret, når de bliver hjemsendt, siger hun til Politiken onsdag den 19. oktober.

Politiet ventes i løbet af de kommende uger at træffe afgørelse i flere af sagerne, om der skal rejses tiltale, eller om sigtelserne droppes. Anklagemyndigheden vil dog ikke over for HK Stats redaktion udtale sig om, hvornår flere kan forvente en afklaring på deres sag.

To ansatte i Rigspolitiet og Rigsadvokaten barsler nu med erstatningskrav mod politiet efter uberettiget at have været sigtet for at have modtaget bestikkelse, skrev Børsen mandag den 17. oktober.

- Ingen synes, det er sjovt at være sigtet. Og slet ikke, når man ved, man ikke har gjort noget forkert, sagde forsvarsadvokat Betina Hald Engmark til avisen.

Læs også Anklagemyndighedens pressemeddelelse

Fakta om Atea-sagen: Bestikkelse i det offentlige

I 2015 blev 14 ansatte fra Region Sjælland, Rigspolitiet Atea og 3A-it sigtet.
Bagmandspolitiet anholdt tirsdag den 21. juni 2016 yderligere 26 it-folk, der har arbejdet eller arbejder med it-indkøb og lignende i 6 statslige myndigheder og en kommune. Arbejdspladserne er såvel som de sigtede personer omfattet af et navneforbud.

Politiet mistænker ansatte fra Atea og 3A for at bestikke sig til gyldne kontrakter med det offentlige.

Fredag den 14 oktober droppede politiet 8 sigtelser og tiltalte 6 af de mistænkte i sagen for at tage imod it-udstyr for mellem 6.000 og 40.000 kroner, skriver Børsen.

Det siger Straffeloven

§ 144: Den, der i udøvelse af dansk, udenlandsk eller international offentlig tjeneste eller hverv uberettiget modtager, fordrer eller lader sig tilsige en gave eller anden fordel, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 år.

HK-medlemmer Retssager

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK