Flere kulturer bliver til én på nyt supersygehus

20. oktober 2016  |  MidtVest  |

Fokus på kerneopgaven og et styrket TRIO-samarbejde skal få flere kulturer til at smelte sammen til én, når supersygehuset i Gødstrup i 2020 står færdigt.

Når de første patienter rykker ind på det nye supersygehus i Gødstrup ved Herning, skal de ca. 4000 ansatte hos Hospitalsenheden Vest, der i dag arbejder på hospitalerne i Holstebro og Herning, være klar til at optræde som én samlet helhed med ét for øje: At sikre det bedste forløb for patienterne.
At alle kender kerneopgaven skal sammen med en række andre tiltag skabe et godt arbejdsmiljø for de mange ansatte.

Arbejdsmiljøet er ingen ø

Lasse Plougstrup Hansen og Cristina Hedegaard Kildevang

Lasse Plougstrup Hansen og Cristina Hedegaard Kildevang håber, at projektet vil føre til en anden italesættelse af arbejdsmiljøet.

- Arbejdsmiljøet er ikke nogen øde ø. I årevis har man tænkt på arbejdsmiljøet som en isoleret indsats. Nu prøver vi at tænke den helt anden vej rundt. Hvis vi - i stedet for at fokusere på problemer i arbejdsmiljøet - fokuserer på, hvad kerneopgaven er, tror vi på, at arbejdsmiljøet automatisk bliver bedre.
- Når hver enkelt medarbejder forstår kerneopgaven og kender sin rolle i det spil, tror vi på, at en række udfordringer kan undgås. Det er ikke arbejdsmiljøet, der kaster en god opgave af sig. Det er en fornuftig varetagelse af opgaven, som kaster et godt arbejdsmiljø af sig, fortæller HR-chef Lasse Plougstrup Hansen.
Han har længe sammen med ledelse, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter i regi af blandt andet MED-udvalget arbejdet med, hvordan de forskellige kulturer, der helt naturligt har udviklet sig i den tid, medarbejderne har befundet sig på flere matrikler, kan smelte sammen til én fælles med baggrund i patientens behov.
Cristina Hedegaard Kildevang, der er fællestillidsrepræsentant for lægesekretærerne på Hospitalsenheden Vest og næstformand i hospitalets hoved MED-udvalg, har også været dybt involveret i processen.

Fire fokusområder

Lasse Plougstrup Hansen og Cristina Hedegaard Kildevang fortæller, at der i alt bliver arbejdet med fire fokusområder, som skal få kulturerne til at smelte sammen og skabe et godt arbejdsmiljø på det nye supersygehus.
Foruden fokus på kerneopgaven er det styrket ledelse, at følge i hinanden fodspor, hvor afdelingerne skal lære af hinanden, når de har gode arbejdsmetoder, og et styrket TRIO-samarbejde (tillids-, arbejdsmiljø- og ledelsesrepræsentanter).
Der er i øjeblikket ved at blive tilrettelagt et særligt uddannelsesforløb, hvor enhedens mange arbejdsmiljøgrupper, som alle består af arbejdsmiljørepræsentant og sikkerhedsleder - suppleret med tillidsrepræsentanter - skal gennemgå et tredages forløb, hvor det handler om, hvordan samarbejdet mellem dem kan styrkes - til gavn for arbejdsmiljøet.
Uddannelsesforløbene kommer til at foregå i efteråret 2016 og foråret 2017.

Mulighedernes hospital

- Det er en investering. Vi investerer en indsats nu men regner med at kunne høste gevinsten efterfølgende ved, at der bliver skabt bedre trivsel, og det er fantastisk at have et ledelseslag, som anerkender, at det er det, der er brug for, siger Cristina Hedegaard Kildevang.
- Som nyvalgt næstformand i vores MED-udvalg er det rigtigt spændende at være med til. Vi har arbejdsmiljørepræsentanter, der har følt, at de har stået meget alene. Nu får de sparring, og det giver også en god værdi, når man snakker om medarbejdertrivsel, at lederne er med, fortæller hun.
Cristina Hedegaard Kildevang og Lasse Plougstrup Hansen håber, at projektet vil føre til en anden italesættelse af arbejdsmiljøet.
- Vi startede med at kalde det nye supersygehus Patienternes hospital. Det er fortsat gældende. Men nu kalder vi det også for Mulighedernes hospital med fokus på at udbygge både arbejdsgange og personaletrivsel, siger de.

Arbejdsmiljø

Gør en forskel på jobbet og
Udvikl dig personligt

Bliv tillidsvalgt