Helle er finalist til prisen Danmarks Bedste Kollega

20. oktober 2016  |  MidtVest  |  HK Stat  |

Helle Jeppesen, der er rejsesagsbehandler på Air Force Training Centre i Karup, er blandt de 10 finalister til prisen Danmarks Bedste Kollega, som HK deler ud i november.

Det er Helle Jeppesens kollega og tillidsrepræsentant Mette Gertsen, der har indstillet sin kollega til prisen, som i alt 1.598 personer har nomineret en kollega til i september 2016.

Uddannelsescentret, som hører under Forsvaret, uddanner alle værnepligtige menige, sergenter og reserveofficerer til Flyvevåbnet. Udover Flyvevåbnets grunduddannelse gennemfører Air Force Training Centre en omfattende kursusvirksomhed herunder efter- og videreuddannelser af Flyvevåbnets personel samt missionsorienteret uddannelse.

Torsdag 20. oktober kunne Mette Gertsen sammen med Hans Christian Fløe, formand for HK Stat MidtVest, og nogle af kollegerne på Air Force Training Centre fortælle Helle nyheden om, at hun er finalist til prisen.

Det foregik ved en overraskelsesseance på chefens kontor, hvor Mette Gertsen læste op, hvorfor hun har indstillet Helle Jeppesen til prisen.

Den ultimative kollega

Helle Jeppesen omgivet af kolleger.

Helle Jeppesen (Forrest i midten) blev overrasket af nogle af sine kolleger på Air Force Training Centre i Karup, der kunne fortælle hende, at hun er den ene af 10 finalister til prisen Danmarks Bedste Kollega. Det er kollegaen Mette Gertsen (til venstre), der har indstillet hende til prisen. Til højre for Helle er det oberstløjtnant og uddannelseschef Lars Nielsen. (Foto: Michael Bo Rasmussen/Baghuset)

- Helle er for alle den ultimative gode kollega. Altid hjælpsom. Ingen opgaver er for store eller små. Selv om hun selv har meget travlt, formår hun at fremstå over for kolleger og skolens elever som om, netop deres spørgsmål eller opgave er den vigtigste i verden. Altid arbejdsom. Selvfølgelig i den primære funktion som rejsesagsbehandler men også, hvis en kollega har brug for hjælp, fortalte hun og fortsatte.
- For Helle er hjælpsomhed en selvfølgelighed. Specielt for mig, der har mange sekundære funktioner blandt andet tillidsrepræsentant er der aldrig negative miner trods stort arbejdspres på kontoret.
- Air Force Training Centre har overtaget det forvaltningsmæssige omkring officerer og pilotelever fra anden enhed i Forsvaret oven i en i forvejen presset hverdag. På grund af Helles ansvarsfulde tilgang bliver alle elever serviceret, så Air Force Training Centre kan prale af - for Forsvaret - en meget lille fejlprocent, sagde hun.

Overrasket finalist

- Jeg er totalt overvældet. At være finalist til prisen Danmarks Bedste Kollega er bestemt ikke noget, jeg havde regnet med, lød det fra Helle Jeppesen, der er 52 år og har arbejdet i Forsvaret i 32 år herunder de sidste otte ved Air Force Training Centre.
- Jeg synes bare, at jeg gør det, man normalt skal gøre som kollega. Men det er en stor ære at blive indstillet til prisen og dejligt, at ens kolleger sætter pris på én og viser det på denne måde, sagde hun.
Det er andet år, at HK uddeler prisen Danmarks Bedste Kollega, hvor vinderen får et gavekort på op til 25.000 kroner til et arrangement sammen med sine kolleger.
- Formålet med konkurrencen er at anerkende alle de gode kolleger rundt omkring på arbejdspladserne, fordi netop gode kolleger har stor betydning for, hvordan vi trives på jobbet, fortalte Hans Christian Fløe, formand for HK Stat MidtVest, og fortsatte:
- Vi tilbringer mange timer på arbejdet. Derfor betyder det meget at have gode kolleger. Og undersøgelser blandt HK’s medlemmer viser, at den enkeltfaktor, der har størst betydning for trivsel på jobbet, er gode kolleger.
- Med vores kampagne God KollegaKarma - ”Gode kolleger gør din arbejdsdag bedre” - sætter vi spot på det gode kollegaskab og på, at vi alle kan gøre noget for at styrke det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen.
- Godt arbejdsmiljø er noget, vi skaber sammen. Det handler om at arbejde sammen, om at have tillid til hinanden og om at føle sig retfærdigt behandlet. Ledelsen har det overordnede ansvar. Men som medarbejder kan du bidrage. For eksempel ved at være opmærksom på dine kolleger og sige fra og bakke op, når du oplever problemer, sagde han.
Det er en jury med deltagelse af Kommunernes Landsforening, Dansk Erhverv og HK, der udpeger vinderen af Danmarks Bedste Kollega, som bliver afsløret ved et arrangement i Cirkusbygningen i København tirsdag 15. november 2016. Her kårer Great Place to Work også Danmarks Bedste Arbejdspladser.

Kolleger Arbejdsmiljø

Sammen er du stærkere.
det gælder også gode tilbud.

Tjek dem her

Følg HK MidtVest på Facebook