Kommuner forbyder al rygning i arbejdstiden

20. oktober 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Et totalt forbud mod rygning i løbet af arbejdsdagen breder sig for ansatte i kommuner og regioner. HK Kommunal anerkender arbejdsgivernes intention om at højne medarbejdernes sundhed, men advarer mod at føre ledelsesretten helt ud i de ansattes hjem – især hvis tingene ikke er afklaret lokalt med medarbejdernes repræsentanter.

Hver sjette kommune og et par regioner har nu indført et totalforbud mod rygning i arbejdstiden for alle medarbejdere. Forbuddet betyder, at kommunerne forbyder al rygning både på arbejdspladsen, under transport, på kurser og når medarbejderne arbejder hjemme i privaten. Det skriver Politiken på baggrund af en opgørelse fra Kræftens Bekæmpelse.

Dermed er over 85.000 medarbejdere omfattet af det totale forbud mod at ryge i arbejdstiden. Dertil kommer, at en lang række kommuner og flere regioner har gjort arbejdstiden på udvalgte kommunale arbejdspladser røgfri

Medarbejderne skal inddrages

I HK Kommunal billiger næstformand Mads Samsing røgfrie initiativer, men understreger, at man som arbejdsgiver bør være meget påpasselig.

- Hvis man vil gå den vej, er det helt afgørende, at det ikke bliver indført som en del af en politisk besluttet sundhedspolitik, men at det aftales mellem ledere og medarbejdere, siger Mads Samsing og fortsætter:

- Der er jo ingen tvivl om, at rygning er usundt. Jeg synes, det er en udmærket ide med aftalte tilbud om rygestopkurser og lignende. Men når vi taler forbud, så har det jo ansættelsesretlige konsekvenser. Og der går det altså for langt.

Mere fokus på psykisk arbejdsmiljø

HK Kommunals næstformand slår til lyd for, at kommuner og regioner for alvor begynder at sætte fokus på stress og psykisk arbejdsmiljø.

- Det er rigtig godt, at arbejdsgiverne også er optagede af medarbejdernes helbred. Det kan jeg kun bifalde. Men en femtedel af vores medlemmer lever mere usundt på grund af stressfaktorer på arbejdspladsen, så det er først og fremmest det psykiske arbejdsmiljø, der skal gøres noget ved, siger Mads Samsing.

Han opfordrer de kommunale og regionale arbejdsgivere til at få styr på proportionerne.

- Sagen er jo, at mens tobaksforbruget støt og roligt har været på retur gennem en årrække, så er antallet af medarbejdere, der bukker under for urimelige arbejdsforhold desværre i stadig vækst – med store menneskelige og økonomiske omkostninger til følge. I undersøgelse på undersøgelse giver i hvert fald HK’erne ude omkring i kommuner og regioner udtryk for, at det i alt for høj grad er galt med trivslen, konkluderer Mads Samsing.

Flere går mod strømmen

Det er imidlertid ikke alle steder, man er med på den opadgående kurve med totale rygeforbud. For eksempel gjorde man Hillerød Kommune totalt røgfri i 2012. Men da Hillerød Kommune indførte røgfri arbejdstid på rådhuset som en administrativ beslutning, blev beslutningen kort efter rullet tilbage af politikerne.

Senest har Herlev Hospital i Region Hovedstaden ophævet det rygeforbud, der har eksisteret i fem år. Genindførelsen af rygning på hospitalets grund sker i erkendelse af, at det nu forhenværende rygeforbud ikke blev respekteret af hverken patienter eller pårørende.

Medbestemmelse