Mette Frederiksen vil give ansvaret tilbage til de ansatte

20. oktober 2016  |  HK Kommunal  |

Socialdemokraternes formand, Mette Frederiksen, ønsker et opgør med kontrol og unødvendig dokumentation. Hun vil have fokus tilbage på kerneopgaven.

Det er ikke første gang, en politiker stiller sig op og siger, at vi skal have tilliden tilbage til de offentlige ansatte. Men det er nok de færreste, der kan skrive under på, at der rent faktisk er blevet mindre dokumentation, registrering og kontrol. Alligevel er det noget, der ligger Socialdemokraternes formand, Mette Frederiksen, på sinde. Hun vil have en ”fingrene-væk”-reform, som hun kaldte det i sin kongrestale i september.

- Vi ønsker at frigøre flere ressourcer til kerneopgaven fra noget af det papirarbejde, der finder sted. Og det er selvfølgelig fordi vi har en tiltro til, at selve kerneopgaven er det vigtigste. Vi tror på at frihed og faglighed genererer noget i sig selv. Og det gør indtryk på mig, at jeg møder flere offentligt ansatte, der siger, at det er lige før, jeg kan lægge hovedet derhjemme, fordi alt er styret på forhånd, forklarer Mette Frederiksen.

Måske skal vi starte forfra

Hun vil gøre op med bureaukratisering. Og hun erkender, at politikerne er begyndt at styre, lovgive og regulere mere på processerne og midlet frem for målet og resultatet. Og det vil hun væk fra.

- Jeg kommer jo ikke og siger, at hvis vi får regeringsmagten, så er alt godt fra dag ét. For alle har jo et ansvar for, at det har fået lov til at udvikle sig, som det har. Og det er lettere sagt end gjort. Men der er nogle områder, hvor man simpelthen registrerer for mange gange og for mange forskellige steder, og der er man måske nødt til at starte systemet helt forfra, så der kun er ét system, siger Mette Frederiksen og henviser til at en jobcenterkonsulent på HK Kommunals Facebookside skrev, at han registrerede seks forskellige steder per borger.

Medarbejdere kan beholde gevinsten

Mette Frederiksen er bevidst om, at det bliver en udfordring for hende at løsne tillidstøjlerne, fordi der også vil være et pres på hende, for at dokumentere effekterne af arbejdet. Men hun foreslår, at medarbejderne får lov at beholde resultatet af deres gode arbejde i kommunerne.

- Noget af det, vi kunne diskutere, var at hvis medarbejderne på de forskellige arbejdspladser, finder en smartere vej eller qua deres arbejde kan indføre noget nyt, der gavner borgerne eller medarbejderne – for eksempel at de får nedbragt sygefraværet – så kan de få lov at beholde gevinsten. Det kunne være en måde at anspore en udvikling på uden at gå ind og styre, forklarer Mette Frederiksen

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt