Delpension – en ny mulighed for statsansatte

21. oktober 2016  |  HK Stat  |

Overenskomsten giver nu HK'ere i staten mulighed for at gå på delpension i årene op til den fulde pensionering. HK Stat hilser ordningen velkommen og råder til, at man sætter sig grundigt ind i ordningen, inden man træffer sit valg.

Statsansatte HK'ere har nu fået mulighed for at trække sig gradvist tilbage fra arbejdsmarkedet i årene op til den fulde pensionering. Det er aftalt i overenskomsten og er netop trådt i kraft.

Delpension er mulig fra den alder, hvor man tidligst kan begynde at få udbetalt pension. For personer født før 1959 er 'tidligste udbetalingsalder' typisk 60 år. Delpension går ud på at kombinere arbejde på nedsat tid med månedlige pensionsudbetalinger – samtidig med, at arbejdsgiveren fortsætter med at indbetale pensionsbidrag.

- I HK Stat er vi glade for, at vores medlemmer får denne fleksible mulighed for individuelt at tilrettelægge deres tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, siger faglig chef i HK Stat Tina Green.

Nedsættelse af arbejdstiden skal aftales med arbejdsgiveren i en seniorordning. Man kan så bruge op til en tredjedel af sit pensionsdepot, mens der ikke er nogen begrænsninger for, hvor langt man kan gå ned i tid.

Vælger man delpension, vil ens samlede indtægt i alle tilfælde falde, ligesom delpensionsudbetalingerne vil påvirke det samlede pensionsdepot og dermed pensionens størrelse ved fuld tilbagetrækning.

Hvis du overvejer delpension, lyder rådet derfor fra Tina Green:

- Sørg for at få et fuldt overblik over dine muligheder og de økonomiske konsekvenser, der måtte være, inden du træffer dit valg.

Læs mere om delpension på Råd & Støtte og hos Sampension.

OK-fakta om delpension

Aftalen om delpension blev indgået allerede ved OK13, men er først forhandlet færdig i 2016 på grund af en uenighed mellem Moderniseringsstyrelsen og CFU. Uenigheden drejede sig om, hvordan delpensionen beregnes forholdsmæssigt af den ansattes pensionsopsparing i forhold til den tid, vedkommende går ned i tid. Moderniseringsstyrelsen har ment, at man maksimalt kan gå en tredjedel ned i tid med betaling. CFU mener, at så længe det finansieres inde for en tredjedel af depotet, er der ingen restriktioner i, hvor langt ned i tid man kan gå og samtidig få delpension. Nu har Moderniseringsstyrelsen givet sig, og der gælder de samme regler for delpension i staten som i kommuner og regioner.

Pension Senior