Det betyder noget at mødes med andre i samme branche

24. oktober 2016  |  HK it, medie & industri  |  Rani Bech

Majbritt opdagede, at hun kunne bruge HK til meget mere end rådgivning. Det er også et sted at mødes med andre, der laver det samme som hende og skabe et netværk.

- Det var en skidegod ide, for nu har vi et sted at udveksle erfaringer og gode råd. Vi kan skrive og ringe til hinanden og mødes et par gange om året til et oplæg og tale med hinanden om det, siger Majbritt. (Privatfoto)

En dag fik Majbritt Rasmussen, der er den eneste HK’er på sin arbejdsplads Jen-Tek Ventilation besøg af organiser Camilla Dangaard fra HK it, medie & industri. Hun havde en invitation med til et arrangement.

- Det var hyggeligt, at hun kom ud på min arbejdsplads og hilste på. Jeg havde slet ikke tænkt over, at jeg også kunne bruge min fagforening på den måde, og det her arrangement passede bare ind i min virkelighed lige nu, fortæller hun.

Arrangementet var med kommunikationsekspert Rune Strøm, som også tidligere har været både tillidsrepræsentant og ledelsesrepræsentant og derfor kender til de misforståelser og konflikter, der kan opstå på en arbejdsplads.

I mange virksomheder inden for håndværksbranchen er HK’eren ofte alene med sin faglighed, mens de øvrige kolleger har hinanden at sparre med om løsningen af opgaverne. Derfor var arrangementet denne aften tilegnet de HKere, som så også fik mulighed for at møde hinanden og tale om alle de ting, som de har tilfælles. Og der blev også både grinet og nikket genkendende deltagerne i mellem, når der blev fortalt om, hvad de hver især sidder med til daglig.

- Det betyder noget, fordi der er nogle særlige ting, som kun er i vores branche, og som HK’ere på andre typer arbejdspladser ikke kender til. Samtidig er vi ofte kvinder, mens håndværkerne ofte er mænd. Så det er ikke kun arbejdsmæssigt, at vi kan være lidt alene. Det kan også være kønsmæssigt, siger Majbritt, som især var glad for en af pointerne i aftenens oplæg.

- Det handlede om vigtigheden af at huske, at både vi selv og vores kolleger er hele mennesker. Vi er ikke kun vores funktion, vi er først og fremmest mennesker. Det lyder enkelt, men man kommunikerer på en anden måde til hinanden, når man husker, at vi er ens, selvom vi laver noget forskelligt på arbejdspladsen, siger hun.

Aftenen sluttede af med, at deltagerne besluttede at oprette et netværk sammen, og som er åbent for alle HK’ere i håndværksbranchen.

Alle deltagerne var enige om, at det første arrangement i netværket skulle handle om deres overenskomster.

Hvis du også gerne vil være med i netværket, kan du skrive til  camilla.diana.dangaard@hk.dk

Du kan også finde et andet netværk, der passer til dig eller selv oprette et, hvis lige præcis det netværk, du ønsker dig endnu ikke findes. Læs mere om vores netværk her

Måske kan du også finde et arrangement, der passer lige ind i din virkelighed. Tjek arrangementskalenderen her

Sammen er du stærkere Netværk

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK