En åben attitude betaler sig

24. oktober 2016  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Det kunne være endt med fyring af en skolesekretær. Men en positiv indstilling fra skolesekretærernes side betød, at der blev sparet på lederne i stedet.

Da Egedal Kommune for nylig centraliserede regningsbetalingen på skoleområdet, blev der skabt et administrativt center på rådhuset, mens skolerne året forinden blev lagt sammen til distriktsskoler. Oplægget til de fem skolesekretærer på fire af skolerne lød derefter, at de var velkommen til at søge jobbene i centret, og at de i øvrigt godt kunne forberede sig på fyringer. Mens de tyggede på den besked, kom der i mellemtiden en ny distriktsskoleleder. Og da han skulle opbygge distriktsskolen, inviterede han sekretærerne til en dag ude af huset for at drøfte deres fremtidige arbejdsopgaver.
- Vi var meget spændte, inden vi gik med til mødet. Hvad vil han os? Hvordan skal vi håndtere det? Er vi ved at skære os selv væk? Men sammen besluttede vi os på forhånd for at være åbne og ærlige og gå positivt til tingene. Og det gav heldigvis bonus, fortæller Dorte Lykke Frederiksen, skolesekretær og tillidsrepræsentant.

Centralisering giver mening

På mødet blev sekretærerne bedt om at skrive alle deres opgaver ned på post-it’s. Øvelsen var derefter at finde ud af, hvilke opgaver der gik igen fra skole til skole, og hvilke der kunne løses på tværs og måske nøjes med at blive lavet af en eller to sekretærer.
- Som udgangspunkt syntes vi, at det gav god mening at vi samlede opgaverne. Derfor var vi også med på, at det ville betyde en ny opgaveløsning på tværs. Blot havde vi ikke lyst til at forlade vores skoler og komme op på rådhuset at sidde. Og vi var heller ikke glade ved at gå yderligere ned i tid – eller blive fyret, som Dorte Lykke siger.
Og fordi hun og kollegerne nu havde valgt den åbne, ærlige og positive attitude, sagde de ja til, at man selvfølgelig kunne centralisere nogle af opgaverne. Mødet med distriktsskolelederen endte således med et skema over, hvad der kunne laves hvor. Et skema, som han tog med til et møde med skolelederne, hvor man også skulle tale arbejdsopgaver. Lederne syntes, de havde rigtig mange opgaver og kunne ikke se, at de kunne undvære nogen af skolesekretærerne. Derfor endte det hele med, at skolelederne sparede en halv stilling væk og flyttede ressourcerne over til skolesekretærerne, som derved alle fem kunne beholde deres arbejdspladser. Til gengæld skulle de overtage nogle af ledernes administrative opgaver.
- Det var jo en fantastisk god ende på det hele. Og for mig er hele forløbet et godt eksempel på, hvor langt man kan komme ved at gå ind til tingene med åbne øjne, siger tillidsrepræsentanten og tilføjer:
- Vi kunne godt have stillet os på bagbenene og sagt nej til ændringer. Men så var en af os blevet fyret. Og det har vi nu undgået.

En stærk enhed

En af forklaringerne på den lykkelige slutning på historien, mener Dorte Lykke også er, at sekretærerne har stået sammen som gruppe og været enige.
- Vi udgør en god enhed, som er klar på udfordringer og uden problemer sagtens kan finde ud af at snakke med hinanden og løse opgaverne sammen på tværs. Det har også været en stor styrke i den situation, vi stod i, siger hun.
Den nye måde at gøre tingene på trådte i kraft med dette skoleår. I dag sidder de fem skolesekretærer således og løser opgaver, som går på tværs, mens de hver især har bevaret dem, der ikke kan løses tværgående. For eksempel at sætte et plaster på et barns knæ.
At både sekretærerne selv, lærerne, lederne og forældrene skal vænne sig til alt det nye, er så noget andet. Men fordi alle har budt den nye arbejdsdeling velkommen, er Dorte Lykke Frederiksen overbevist om, at en ny, god hverdag for alle er ved at indfinde sig.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK