Kom ikke for sent med en arbejdsskade

24. oktober 2016  |  MidtVest  |

HK MidtVest oplever et stigende antal medlemmer, der henvender sig til fagforeningen, når de har fået afslag i en arbejdsskadesag, og så kan det være for sent.

- Har du fået en arbejdsskade, er det vigtigt, at du henvender dig til din fagforening med det samme.
Sådan lyder budskabet fra Karin Østerby, formand for HK MidtVest.
Afdelingen ser, at mange medlemmer henvender sig lang tid efter, de har fået en arbejdsskade, eller når de har fået afslag i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (Tidligere Arbejdsskadestyrelsen). Det er den instans, der afgør, om en skade eller en sygdom kan blive anerkendt som en arbejdsskade. Og på det tidspunkt kan det være svært eller simpelthen for sent for fagforeningen at yde hjælp og støtte.

Mange kommer for sent

Skadet hånd

- Mange tænker måske, at skaden går over og henvender sig derfor ikke. Men lad være med at tænke det, for så kan det være for sent. Henvend dig med det samme til både din læge og din fagforening, råder Karin Østerby.

HK MidtVest har lige nu 53 arbejdsskadesager. De 22 er kommet til i løbet af de sidste ni måneder, og ca. halvdelen af dem handler om medlemmer, der allerede har fået et afslag fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
- Har medlemmet først fået et afslag på, at en skade eller sygdom kan blive anerkendt som en arbejdsskade, kan det være meget svært for os at gøre noget, siger Karin Østerby.
Når et afslag er givet, er ankefristen fire uger, så der er for det første ikke meget tid at reagere på. Noget andet er, at når der først er givet afslag i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, er der typisk gået lang tid, siden skaden opstod.
Det kan derfor være svært at huske, hvad der egentlig skete. Det kan være svært at finde vidner, og findes der vidner, kan de måske ikke huske, hvad der nøjagtigt skete. Endelig kan det være svært at fremskaffe billeddokumentation på skaden.

Jo tidligere jo bedre

- Jo tidligere du kommer til os med en arbejdsskade, jo bedre er vi i stand til at hjælpe. Vi kan få sagen vurderet i juridisk afdeling eller hos en lægekonsulent, som måske kan se noget i diagnosen, der kan hjælpe i sagen. Vi kan også råde til, at man kontakter Arbejdsmedicinsk Klinik. At få en vurdering fra en lægekonsulent er eksempelvis gratis. Det er med i kontingentet, fortæller Karin Østerby.
Det kan også være, at HK kan se, at medlemmet har ret til erstatning efter Erstatningsansvarsloven altså, hvis arbejdsgiveren har skyld. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis medlemmet er snublet over en løs ledning på arbejdspladsen. Så kan der søges erstatning for svige og smerte. Der kan også være tale om erstatning for ødelagt tøj og briller eller dækning af tab af indtægt i en periode. HK kan så sende sagen til en advokat og skaffe erstatning til medlemmet.

Har du fået en arbejdsskade, kan du kontakte faglig sagsbehandler Susanne H. Graugaard telefon 3364 3526 eller vejleder Winni U. Laursen telefon 3364 1231.

Sådan bliver en skade anmeldt

Er der sket en arbejdsulykke, har arbejdsgiveren pligt til at anmelde den digitalt gennem systemet EASY.

Arbejdsulykken skal anmeldes inden ni dage fra første fraværsdag. Pårørende, kolleger og fagforeninger kan også anmelde en arbejdsulykke. Se mere her.

Når en arbejdsulykke er blevet anmeldt i EASY, bliver anmeldelsen automatisk sendt videre til de rigtige modtagere. Det kan for eksempel være virksomhedens forsikringsselskab, Arbejdsmarkedet Erhvervssikring eller Arbejdstilsynet.

Er der tale om en formodet erhvervssygdom, der kan skyldes arbejde, sker anmeldelsen til Arbejdstilsynet og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring via egen læge, tandlæge eller Arbejdsmedicinsk Klinik.

Arbejdsskade Sygdom

Find vores åbningstider og adresser

Find HK MidtVest

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK