Meld din museskade

24. oktober 2016  |  HK Danmark

Hvis du får ondt i armen af at arbejde med mus og har fået en ”museskade”, så meld det som arbejdsskade. Det er uhyggelig svært at få erstatning. Men HK kæmper for at ændre det og har brug for bevis for, at museskader stadig er et problem.

Siden 2006 er det kun lykkedes for 5 personer at få anerkendt en museskade som en arbejdsskade. Det svarer til ca. 1% af de sager, der har været anmeldt. Alligevel opfordrer HK til, at man melder museskader til Arbejdstilsynet.

-Det er vigtigt, det bliver anmeldt, så vi kan vise, at arbejde med mus kan give problemer, og at der er brug for at forbedre arbejdsmiljøet på det her område, forklarer socialrådgiver Jane Nielsen HK.

Hun er LO’s repræsentant i Erhvervssygdomsudvalget, hvor også arbejdsgiverne har plads, og hvor man holder øje med, om der er arbejde, man kan blive syg af.

-Vi har brug for mere forskning i museskader for at få nye argumenter for, at museskader er en arbejdsskade. Hvis der ikke er nogen, der anmelder sager om museskader, bliver det sværere at argumentere for mere forskning. Derfor er det så vigtigt, siger Jane Nielsen.

For at få anerkendt en lidelse som arbejdsskade og få erstatning skal man kunne bevise en sammenhæng mellem den belastning, man har været udsat for på arbejdet, og den lidelse, man har fået. Der er også et krav om en diagnose – fx en tennisalbue eller museskade. Det er altså ikke nok, at man har fået smerter.

De personer, som har fået erstatning for museskader de seneste år, har bl.a. arbejdet i 40 timer eller mere om ugen i over 5 år udelukkende med mus.

-Vi mener, mange får museskader ved mindre intensivt arbejde med mus end det. Det har vi brug for at bevise, så vi kan arbejde for en erstatning til flere, som får museskader af deres job, siger Jane Nielsen.

-Det kan være meget belastende at føre en arbejdsskadeerstatning. Det kan trække ud i mange år, og som tingene ser ud lige nu, skal man tage med i sine overvejelser, om man vil bruge tid og energi på det. Mange vælger at droppe erstatningssagen. Men det er fortsat vigtigt, at sagerne som minimum bliver anmeldt til Arbejdsskadestyrelsen, så vi kan vise, at arbejde med mus stadig giver problemer, siger Jane Nielsen.

Sådan anmelder du en arbejdsskade

Sådan forebygger du museskader