Ring til fagforeningen

7011 4545

Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket

Ring til a-kassen

7010 6789

Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Skriv til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Telefonerne er åbne i weekenden

HK Fagforening er klar til at svare på spørgsmål om coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 28. og søndag den 29. marts mellem kl. 10.00 og 14.00.

Telefon: 7011 4545

HK.dk logo

Ny vejledning om fælles login til IT-systemer

24. oktober 2016  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

Datatilsynet udgiver ny it-sikkerhedstekst om fælles login, fordi der er en række problemstillinger forbundet med fælles login-løsninger.

Datatilsynet peger i en netop udgivet it-sikkerhedstekst på en række udfordringer, som kan opstå i forbindelse med anvendelse af fælles login-løsninger.

Et problem er fx, at et fælles login kan gøre det umuligt at efterleve krav om logning af, hvem der har anvendt hvilke data.

Overordnet set peger Datatilsynet på, at det er den dataansvarliges ansvar at sikre, at fælles login kun anvendes, når det kan ske forsvarligt og lovligt. 

Det gælder også, hvis fælles login anvendes af en databehandler. 

Datatilsynet anbefaler følgende

  1. Vurdér om den dataadgang, som opnås ved fælles login, kan begrænses.
  2. Overvej om det er muligt fysisk eller tidsmæssig at begrænse af brugen af fælles login.
  3. Overvej, om det kan have uforudsete konsekvenser at indføre restriktioner i brugen af fælles login, og forsøg at finde en løsning herpå. En eksempel kan være medarbejderes brug af ”nødløsninger”, som kan være problematiske ift. datasikkerheden.
  4. Indfør periodisk kontrol af, om brugerne har et aktuelt behov for deres adgange til it-systemer. Dette er særligt vigtigt, når der er flere brugere af samme adgang.
  5. Overvej om styrken i den adgangsgivende faktor, såsom adgangskoden, er tilstrækkelig stærk. Der kan f.eks. anvendes engangskoder fra en token i stedet for adgangskoder, som medarbejdere skal huske.
  6. Implementér en procedure for udskiftning eller inddragelse af den adgangsgivende faktor såsom adgangskoder.
  7. Iværksæt særlige procedurer for administration af brugere og faktorer


HR, økonomi, it og stab Digitalisering

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder


hk.dk/aktuelt

ring til karrieretelefonen
mandag - fredag
kl. 13-16
3330 4460


Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk