Sådan gjorde de uddannelse til et hit

24. oktober 2016  |  Østjylland  |

HK’erne på Arla i Aarhus var ikke så gode til at tage imod uddannelsestilbud. Men så inviterede tillidsrepræsentanten til uddannelsesmesse.

Hanne Sabroe er en af de HK'ere, der tog imod tilbuddet om uddannelse.

Efter- og videreuddannelse var ikke det største samtaleemne blandt HK’erne hos Arla. Lige indtil den dag, hvor tillidsrepræsentant Mette Bech Christensen inviterede til intern uddannelsesmesse.

- Sammen med HK arrangerede vi en eftermiddag her på arbejdspladsen, hvor der var oplæg om mulighederne for at komme på uddannelse. Uddannelsesstederne havde stillet stande op i vores atrium og dem kunne vi så besøge og få konkret viden om kurser. Og så skal jeg love for, at uddannelse blev populært, fortæller Mette Bach Christensen.

En af de kollegaer, der dukkede op til uddannelsesmessen var Hanne Sabroe, der arbejder som Business Management Assistant.

- Jeg havde tænkt på efteruddannelse i flere år, men var bare ikke kommet af sted. Da vi så fik muligheden for at tale med uddannelsesstederne og jo nærmest fik serveret uddannelse på et fad, så var der ikke flere undskyldninger, siger hun.

Sammen med 10 kollegaer startede Hanne Sabroe på et kursus i coaching og konflikthåndtering på Erhvervsakademi Aarhus.

- Skolen ligger 100 meter nede ad gaden. Kurset varede 12 uger og vi blev undervist hver torsdag formiddag i 3½ time. Derefter mødte vi ind på arbejde. Det var nemt og det var rigtig godt, siger hun.

Nu vil flere på uddannelse

Tillidsrepræsentant Mette Bach Christensen tog initiativ til en uddannelsesmesse.

Det var kun ansatte fra Arla, der var med på kurset. Derfor kom de ikke bare hjem med ny viden. De fik også et udvidet og bedre netværk som kollegaer.

- Vi er et stort hus, så hvis vi ikke lige arbejder sammen i hverdagen, så kender vi måske ikke så meget til hinanden. På kurset lærte vi hinanden at kende, og fordi vi alle kom fra Arla, så var det nemt at forstå hinanden, siger Hanne Sabroe.

Begejstringen for kurset blev da også hurtigt kendt blandt kollegaerne.

- Der er ingen tvivl om, at der er kommet mere fokus på uddannelse. Flere taler om det og mange kommer forbi mig og fortæller, at de ikke kendte til deres muligheder, men at de gerne vil af sted, siger Mette Bach Christensen.

Det er især muligheden for at skræddersy kurserne, så de passer ind i arbejdsdagen, der får kollegaerne til at vise stor interesse, mener hun.

- Jeg tror, at nogle måske vælger uddannelse fra, hvis det foregår om aftenen. For så skal det passe ind i familiens behov og man skal også have energien til det efter en lang arbejdsdag. Men når det kan foregå i arbejdstiden, så bliver det hele lidt lettere, siger Mette Bach Christensen.

Og det er Hanne Sabroe enig i.

- Om formiddagen er man mere frisk og klar til at lære nyt. Så jeg var meget glad for, at jeg kunne møde ind på skolen og så fortsætte på arbejde bagefter. Mit arbejde kan jeg jo, så det er ikke så slemt, hvis man lige skal blive en time ekstra, for at få løst nogle opgaver, der har hobet sig op, siger hun.

Vi gør det igen

Kurset i coaching og konflikthåndtering er slut for denne gang, men Hanne Sabroe vil ikke afvise, at hun sætter sig på skolebænken igen.

- Jeg har ikke brug for en helt ny uddannelse, men jeg vil gerne inspireres og have ny viden, som jeg kan bruge i mit daglige arbejde, siger hun.

Står det til Mette Bach Christensen, så bliver der også udbudt flere kurser.

- Vi fastholder kontakten til skolerne og så overvejer vi, om vi skal lave en uddannelsesmesse igen til næste år. Der er i hvert fald stor efterspørgsel, siger hun.

Uddannelse

HK ØSTJYLLAND
PÅ FACEBOOK

Besøg os her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK