Her er seks af otte medarbejdere på uddannelse

24. oktober 2016  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Med den forklaring, at uddannelse er den bedste jobgaranti, sendte en leder i Brøndby Kommune alle sine medarbejdere på skolebænken.

I afdelingen for Opkrævning og finansiering i Brøndby Kommune har otte HK’ere deres arbejdsplads. Og lige nu er ikke færre end de seks i gang med en uddannelse, mens den syvende er på vej.
Sådan en situation er ikke hverdagskost for HK’erne i kommunerne. Og så meget desto mere glæder den fællestillidsrepræsentant Channe Hjerteborg, som selv arbejder i afdelingen. Hun er selv i gang med en Diplom i offentlig administration, mens fire andre tager en Kommunom. En femte skal også på en Diplom. Og teamlederen er også i gang med en Diplom i Offentlig Ledelse.
Resultatet er, at afdelingen hver dag mangler en medarbejder, fordi hun i stedet sidder på en skolebænk på Metropol eller et andet sted.
- Selv om det kan lyde som en umulig situation med et minus på en ottendedel af arbejdskraften hver eneste arbejdsdag, så fungerer det faktisk fint. For vi har en leder, hvis holdning er, at han hellere vil undvære os lidt, mod til gengæld at blive sikker på, at vi alle er helt up-to-date rent fagligt, fortæller Channe Hjerteborg og understreger, at det selvfølgelig er en attitude, der vækker glæde blandt medarbejderne, og som også gør det nemmere for alle at klare en måske lidt mere travl hverdag med både job og uddannelse.

Den bedste jobsikring

Også som tillidsrepræsentant er hun rigtig glad for sådan en indstilling til nødvendigheden af uddannelse fra lederens side, fordi uddannelse altid vil være den bedste jobgaranti, man kan give sig selv og hinanden. Og hun håber, at det helt konkret kommer til at betyde, at det ikke er kollegerne i denne afdeling, der kommer til at stå først for, den dag kommunen måske skal spare og fyre.
- Nu ved vi jo, at alle er på omgangshøjde med udviklingen i faget og med deres egen kunnen. Så der ligger en god sikring af vores job i det for os alle, siger Channe Hjerteborg, der også ved, at netop denne sikring også var en vægtig del af lederens begrundelse for at sætte så omfattende en uddannelsesindsats i gang.
At den overhovedet kan lade sig gøre, skyldes det dog ikke alene lederens holdning, men også, at kompetencefonden er kommet til med sine ekstra midler til uddannelse af medarbejdere og ledere. Og spørger man Channe Hjerteborg, er denne fond noget af det bedste, der er sket for HK’erne længe.
Konkret i afdelingen håber hun, at indsatsen i første omgang lønner sig på den måde, at alle medarbejderne vil blive endnu dygtigere til deres job og kunne løse de nyeste udfordringer.
- Og så satser jeg også på, at vi kommer til at ’tale det samme sprog’, når vi taler udvikling og arbejdsopgaver i teamet, fordi vi nu alle har det sidste nye på uddannelsesfronten med. Og så selvfølgelig i sidste ende, at vi bliver endnu bedre til at servicere borgerne og politikerne, siger Channe Hjerteborg.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK