Fastholdelsesfleksjobbene der forsvandt

26. oktober 2016  |  HK Privat  |  HK Kommunal  |  HK Handel  |  HK Stat  |

Efter fleksjobreformen kan man som udgangspunkt først bevilges et fastholdelsesfleksjob, hvis man har været ansat i 12 måneder på særlige sociale vilkår. Det ødelægger en god løsning for de fleste, mener HK.

Et af de områder, hvor fleksjobreformen har haft de mest mærkbare konsekvenser, er i forhold til fastholdelsesfleksjob. Altså den situation, hvor en medarbejder får en lidelse, mens han eller hun er ordinært ansat og derefter fortsætter i et fleksjob på samme arbejdsplads.

- Det er som om, at det ikke længere eksisterer, siger Steen Bonde Nielsen, der er faglig konsulent i HK It, medie og industri Hovedstaden.

- Tidligere var jeg med til at oprette 6-10 fastholdelsesfleksjob om året. Siden reformen har der været ét.

Det er helt efter politikernes intention, at antallet af fastholdelsesfleksjob skulle ned. Det bunder i en mistanke om, at nogle virksomheder har udnyttet systemet til at spare lønkroner ved, at folk arbejdede mere effektivt i færre timer – mens virksomheden fik tilskud fra kommunen.

I stedet er der blevet lagt et større ansvar til at skabe rummelighed over på arbejdsmarkedets parter. Nu skal en virksomhed således i mindst 12 måneder have en medarbejder ansat på særlige vilkår eller under de sociale kapitler i overenskomsterne, før der kan bevilges et fleksjob. Det kan være lavere arbejdstid eller ændrede arbejdsopgaver.

Ødelægger en god løsning

Hos HK er en tilbagevenden til de gamle regler omkring fastholdelsesfleksjob noget af det første, man ville ændre, hvis man havde mulighed for det.

- Det kan da ikke afvises, at enkelte virksomheder har udnyttet systemet og ført en form for seniorpolitik. Men det giver simpelthen ikke mening, at man har valgt at skyde så bredt på en god løsning, siger Carsten Riis, der er socialpolitisk konsulent i HK.

- Et fastholdelsesfleksjob er i langt de fleste tilfælde den bedste løsning. Alle – arbejdsgivere, den ansatte, kommunerne – har været glade for den løsning. Vi taler om mennesker, som står i en sårbar situation, og som kender virksomheden, ledelsen og kollegerne. Nu betyder det måske i stedet, at arbejdsgiveren synes, at det er for dyrt at fastholde vedkommende, som så risikerer at blive afskediget på grund af sygdom i stedet.

Steen Bonde Nielsen fra It, medie og Industri Hovedstaden har desuden oplevet, at der er stor forskel på, hvor meget der skal til, før kommunerne accepterer at tilkende et fastholdelsesfleksjob.

- Reglerne er sådan, at hvis der er forsøgt med særlige vilkår i 12 måneder, så skal de tilkende et fleksjob. Men mens én kommune nærmest er tilfreds med, hvad der står på bagsiden af en serviet, så kræver en anden kommune ekstremt meget dokumentation af, hvad virksomheden har gjort, siger Steen Bonde Nielsen.

Kravet om 12 måneders ansættelse efter de sociale kapitler gælder ikke, hvis der er tale om en akut sygdom eller arbejdsskade, hvor det er åbenlyst formålsløst at benytte sig af de sociale kapitler.

Fleksjob Jura Sygdom