Arbejdsmarkedsforsker: Billede af sovende statsansatte er en fornærmelse

27. oktober 2016  |  HK Stat  |  Jakob Groth

Moderniseringsstyrelsens møder om "low performers" er et signal om, at staten er klar med en ny aggressiv arbejdsgiverpolitik, siger arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen.

Et signal om en ny aggressiv arbejdsgiverpolitik. Sådan sagde arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet, da han 27. oktober 2016 om morgenen blev interviewet i P1 om Moderniseringsstyrelsens møder om "low performers" i staten. På møderne er statslige chefer inviteret til at høre om, hvordan de kan skille sig af med medarbejdere, der ikke præsterer.

Det er der ikke i sig selv noget galt i, men når statens personalekontor viser billeder af sovende medarbejdere, er det en fornærmelse, mener Henning Jørgensen.

- Det, at man indkalder sine chefer til at blive rustet til situationer, hvor der kan komme afskedigelser, er der jo ikke noget forgjort i, siger han og understreger samtidig, at han godt forstår kritikken af Moderniseringsstyrelsens retorik.

Læs på Rita Bundgaards blog: Low performers? How low can you go?

- Måden, det bliver fremstillet på, har nogle skævheder i sig, som jeg godt kan forstå, at der fra lønmodtagerorganisationer bliver reageret på. Billedet af 5 personer, der på række sidder og sover ved skriveborde, er jo nærmest en fornærmelse af offentligt ansatte, siger Henning Jørgensen med henvisning til et af billederne, der blev brugt på møderne.

På kanten af loven om ligebehandling

Moderniseringsstyrelsen hævder på møderne, at det generelt for organisationer gælder, at 10 procent af medarbejderne præsterer for lavt. Men det tal kender arbejdsmarkedsforskeren ikke til.

- Jeg ved ikke, hvor de får de 10 procent fra. Det ved jeg ikke, om der findes noget belæg for. Så det er et signal om en ny aggressiv arbejdsgiverpolitik, der er klar fra statens side, siger Henning Jørgensen til P1.

Læs også: Rita Bundgaard: Jeg har fået nok af statens bøllemetoder

Han forklarer, at man som arbejdsgiver skal kunne komme af med en medarbejder, hvis vedkommende viser sig at være uegnet til jobbet. Hvis ikke det er tilfældet, skal man have en anden saglig begrundelse for at fyre vedkommende, og der er det som arbejdsgiver vigtigt at sørge for, at der ikke er skævheder i forhold til ligebehandlingsloven. Man må med andre ord ikke forskelsbehandle – og her bevæger Moderniseringsstyrelsen sig på kanten, vurderer Henning Jørgensen.

- Man spotter en særlig gruppe – de kalder dem low performers – et begreb, der hverken indgår i overenskomstbestemmelser, i lovgivning eller i forvaltningsretlige spilleregler. Så der indfører man noget nyt, som der for mig at se ikke er baggrund for at gøre. Det rigtige havde været at tage alle interessenter med.

Lovmedholdeligheden af at indføre sådan et begreb kan man godt stille spørgsmålstegn ved, siger Henning Jørgensen.

Hør interviewet med Henning Jørgensen på DR P1 fra klokken 8.46

Arbejdsmarked Arbejdsmiljø

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK