Fyret på grund af tricktyv – Får nu erstatning

27. oktober 2016  |  HK Handel  |

En tricktyv fik snydt en ung, kvindelig butiksmedarbejder så grundigt, at hun efterfølgende blev bortvist. Afskedigelsesnævnet har nu underkendt bortvisningen og tilkendt erstatning til kvinden.

Illustration: Mikkel Henssel

En kvindelig kunde fik forvirret en ung ekspedient så meget, at hun uberettiget kunne få returneret varer for 2.640 kroner uden at fremvise en bon. Kunden bildte bl.a. ekspedienten ind, at hun tidligere på dagen havde fået at vide, at hun kunne returnere varerne, og at hun havde små børn siddende i bilen udenfor, der ikke kunne være alene, så det skulle gå hurtigt.

Det kostede efterfølgende den 21-årige medarbejder jobbet på trods af, at hun som ufaglært deltidsansat stod med det fulde ansvar for butikken med kun en 16-årig kollega på aftenvagt sammen med hende.

- Det er simpelthen så urimeligt at tilbyde de forhold for de unge ansatte. Man ansætter unge mennesker og forventer, at de kan agere som uddannet personale med 20 års erfaring. De kan ikke håndtere de situationer, der opstår, og så bortviser man dem bare efterfølgende, siger faglig chef i HK Handel Kim Jensen, der er forarget over butikkernes holdninger til de unge medarbejdere:

- De senere år har vi set, hvordan butikker indtager en etisk holdning til både det ene og det andet. Så skal vi klø dyrene bag ørerne, inden de ender på hylderne, og så skal vi være bæredygtige og miljørigtige. Men hvad med også at løfte kvaliteten af personaleplejen, så unge mennesker ikke får sådan en elendig behandling på arbejdsmarkedet. For mange er det jo deres første job, og jeg synes faktisk, at arbejdsgiverne har en forpligtelse til, at det bliver en god oplevelse, siger han.

Det er simpelthen så urimeligt at tilbyde de forhold for de unge ansatte.
- Kim Jensen, faglig chef i HK Handel

72.830,- kr. i erstatning

Efter medarbejderens bortvisning gik HK ind i sagen, der endte med en erstatning på i alt 72.830 kr. for manglende løn i opsigelsesperioden og godtgørelse for usaglig afskedigelse. I Afskedigelsesnævnets tilkendegivelse hedder det bl.a., at det er butikkens egen risiko, at situationen opstod, når de sætter en ung, uerfaren medarbejder til at være alene om ansvaret.

- Det er en rigtig fornuftig afgørelse, hvor Afskedigelsesnævnet netop går ind og tager hensyn til medarbejderens alder, og de forhold hun har måtte arbejde under, siger Kim Jensen.

Læs også: Alex fik over 111.000,- i erstatning

Fyret