Sådan undgår du, at konflikter eskalerer

27. oktober 2016  |  HK Privat  |

konflikter

Deadline var kl. 10.00. Nu er kl. 10.05, og Mogens mangler stadig at modtage månedsevaluering fra Karin. Det er tredje måned i træk, hun misser den deadline, og Mogens rammes af en voldsom irritation.

I den anden ende af kontorbygningen sidder Karin. Hun har været på arbejde siden kl. 06.45, og i de seneste tre måneder har hun ligget vandret for at komme til bunds i arbejdsopgaverne. Hun har glemt alt om månedsevalueringen, lige indtil hun hører Mogens tunge skridt fra gangen.

Dette er et eksempel på en uoverensstemmelse, som har potentiale til at udvikle sig til en konflikt.

Når der opstår konflikter på arbejdspladsen, er det vigtigt at huske på, at der altid er to sider af en sag, og at en uenighed aldrig er blevet løst af at blive tiet ihjel. Så her får du:

10 råd til at undgå, at en konflikt eskalerer
1. Opdag uenigheden. Det er en fordel, hvis du hurtigt spotter, hvornår en uenighed potentielt kan udvikle sig til en konflikt. Hvis du opdager, at din kollega gør eller et andet, som irriterer dig, så er det på høje tid at gøre noget ved det - inden det udvikler sig en til konflikt.

2. Accepter konflikten. Hvor der er mennesker, er der følelser, og hvor der er følelser, er der konflikter - det er derfor helt naturligt, at der fra tid til anden opstår konflikter på en arbejdsplads. Det er vigtigt, at du hverken bebrejder dig selv eller din kollega for, at en konflikt er opstået. Konflikten er ikke - altid - nogens skyld.

3. Accepter uenigheden. I en konflikt behøver du ikke være enig - du skal blot respektere og acceptere det, den anden siger. Når I har taget hul på samtalen og accepteret, at I har forskellige holdninger eller synspunkter, har I taget første skridt hen imod at løse konflikten.

4. Besind dig. Når vi er i en konflikt, reagerer vi typisk ved at angribe eller prøve at undgå situationen. I begge tilfælde vil konflikten blot optrappes og blive værre. Det er helt OK at være vred, og du skal også acceptere dine følelser, men i en konfliktsituation er det også vigtigt, at du har ro på.

5. Tænk grundigt over situationen. Forhold dig objektivt til konfliktsituationen. Hvad er det helt præcist, der er foregået? Undgå at generalisere eller over- og underdrive, og lad være med at gå i forsvarsposition. Tænk over, hvad det er, der får dig til at reagere følelsesmæssigt i konflikten? Prøv at forstå, hvorfor din opførsel har påvirket din kollega.

6. Gå i dialog. Når du er klar til det, så foreslå din kollega, at I tager en snak. Lad være med at nævne, at I har en konflikt, når I taler sammen. I stedet bør du uden at bebrejde din kollega fortælle vedkommende, at du fx er ked af, at jeres relation ikke er så god, som den har været.

7. Før du henvender dig til din kollega, bør du have in mente, at din kollega ikke har forberedt sig på dialogen, ligesom du selv har. Der er derfor en risiko for, at din kollega ikke er klar til at snakke med dig om det. Hvis din kollega ikke ønsker at tale med dig på dit valgte tidspunkt, så accepter det - også selvom du bliver skuffet.

8. Lyt aktivt. Det er vigtigt, at du lytter aktivt til, hvad din kollega har på hjertet. Når du gør det, viser du, at du er 100 procent til stede med både dit kropssprog og din opmærksomhed. Ved at lytte aktivt udstråler du samtidig en positiv energi og virker både åben og imødekommende.

9. Spørg ind. Når I har taget hul på samtalen, så spørg ind til din kollegas oplevelse af situationen - på den måde undgår du at misforstå din kollegas oplevelse. Det er vigtigt, at du spørger ind til det, som du kan mærke, din kollega gerne vil tale om, og at du undgår at virke provokerende eller nedladende.

10. Vær saglig. Det er vigtigt, at du ikke ser din kollega som besværlig, men selve situationen som svær. Lad vær med at komme med spydige bemærkninger imod din kollegas person, men fokuser på selve uenigheden.

Kilde: hk.dk & BAR Kontor

Tjek konflikttrappen

Konflikttrappen er et redskab, du kan bruge til at få et fingerpeg om, hvor meget en uenighed har udviklet sig, og hvad du kan gøre, for at undgå at konflikten eskalerer yderligere.

Du kan finde konflikttrappen her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK