Vrede HK'ere på Facebook: Vi er ikke dovne

28. oktober 2016  |  HK Stat  |

Modelfotoet i Moderniseringens mødeoplæg, som fremkaldte mange stærke reaktioner på HK Stats Facebook-side.

Moderniseringsstyrelsens ledermøder om 'low performers' blandt statens medarbejdere vakte tristhed, forargelse og vrede blandt mange HK'ere, da tv og radio hele torsdag den 27. oktober sendte nyheder om mødeoplægget. Chikane, usmageligt og udtryk for dårlig ledelsesstil, lyder nogle af reaktionerne på HK Stats Facebook-side.

Mens nyheden om Moderniseringsstyrelsens ledermøder om håndtering af 'low performende' statsansatte fyldte DR's sendeflader hele torsdagen, strømmede de vrede kommentarer ind på HK Stats Facebook-side. I oplægget til møderne – et i København og et i Århus – havde styrelsen indsat et foto af en række sovende kontormedarbejdere og et lagkagediagram, der viste, at 10 procent af statens ansatte udgøres af såkaldte low performers. Hertil en vejledning i, hvordan man identificerer sine af slagsen.

Mange af HK Stats Facebook-følgere reagerede ved at tage deres hårdtarbejdende kolleger i forsvar. Camilla Pjedsted er en af dem:

'Jeg bliver ikke blot trist over at læse dette, men oprigtig ked af det! Jeg har haft adskillige kolleger, der er bukket under for presset, et utal af kolleger der spiser madpakken foran computeren for bedre at kunne nå opgaverne. Jo, der er nogle, der ikke løber så hurtigt som andre, men hvem kommer og siger tak for indsatsen, når presset er blevet så stort, at man ikke kan klare mere? Dovne medarbejdere i staten? Nej, ikke der, hvor jeg kommer fra,' skriver hun blandt andet.

Og Marianne Glundal Nuur er forarget:

'Det er simpelthen for lavt! Hvor er det usmageligt at se på vores hårdtarbejdende HK Stat-kolleger, som hele tiden skal løbe stærkere og stærkere, for så at blive betragtet som low performers! Jeg er vildt forarget! (…) I stedet for at bruge tid og penge på dette nedladende projekt, så burde man i stedet sætte fokus på de vilkår, der er derude i virkeligheden.'

'Disharmoni med danske værdier'

Mange af Facebook-følgerne rettede skytset direkte mod Moderniseringsstyrelsen.

Niels Peter Skouboe skriver, at han tror, at styrelsen har en bunden opgave, som går ud på at tryne og chikanere offentlige ansatte så meget som muligt.

Fra Jane Susanne Hansen følger der masser af sure smileyer med ordene: 'Hvad med, at de lavede et ledelseskursus, der handler om at belønne de medarbejdere, der har knoklet r…. ud af bukserne for dem – dårlig ledelsesstil har de og har de altid haft.'

'En moderniseringsstyrelse, der nu kan kalde sig for en tussegammel styrelse med integrationsvanskeligheder, da styrelsen er i disharmoni med danske værdier, praksis og kultur og derfor ikke er dansk,' lyder konstateringen fra Anne-Marie O. Thomsen.

Også på andre kanaler får Moderniseringsstyrelsens mødeoplæg på puklen fra vrede HK'ere. I en pressemeddelelse skriver TR-Netværket i HK Stat Østjylland blandt andet:

'Det er intet mindre end utilstedeligt og meget dårlig arbejdsgiveradfærd at beskylde tusindvis af statslige ansatte for ikke at levere en arbejdsindsats på et tilfredsstillende niveau. Hvis det virkelig var tilfældet, at 10 procent "low performer", hvad det absolut ikke er, så er der tale om et kolossalt arbejdsgiversvigt.'

Direktør beklager foto af sovende medarbejdere

Forargelsen og vreden stod uimodsagt i medierne indtil sidst på eftermiddagen, hvor Moderniseringsstyrelsens direktør Poul Taankvist over for DR erkendte, at påstanden om de 10 procent dårligt præsterende medarbejdere er grebet ud af luften.

Se video på DR: Moderniseringsstyrelsen ved ikke, om ti procent er 'low performers'

- Vi har ikke nogen statistik i staten. Jeg kan ikke kende det for min egen organisation og andre steder, jeg har været i. Det, vi læner os op ad i det her oplæg, er en generel ledelsesteori, der siger, at det kan være op til 10 procent, sagde han.

Over for DR beklager han modelfotoet af de sovende medarbejdere og erkender, at det var et forkert signal og udtryk for dårlig kommunikation:

- Vi var ikke særlig heldige med det billede, og det var ikke vores intention at fremstille offentligt ansatte som nogle, der sidder og sover, lød det fra direktøren.

Læs også: Rita Bundgaard: Beklagelse er ikke nok, Poul Taankvist

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK