Fagets fremtid: Mere sexet at sælge leverpostej

30. oktober 2016  |  HK Handel  |

De butiksansatte kommer til at møde store forandringer – på kort tid. I nærmeste fremtid kan man sagtens forestille sig, at det nærmere er reglen end undtagelsen med selvbetjent kassehåndtering og varelevering via droner og førerløse biler, siger formand Per Tønnesen på HK Handels kongres.

Fotograf: Karin Meldgaard Henriksen

Butiksfaget vil ændre sig markant de kommende år. Sådan lød det fra formand Per Tønnesen søndag eftermiddag, da han talte om fagets fremtid i en verden, hvor teknologi stadig fylder mere og mere.
- Ny teknologi giver nye og andre muligheder og udfordringer. Virksomheder opstår og forsvinder, og det samme gør vores jobs. Vi skal være klar, når der skabes nye og anderledes job. Det er os, der skal kræve de nye job. Gør vi ikke det, er der andre, der gør det, sagde han.

Mere fokus på e-handel

Vi køber ind på nettet som aldrig før. 80 pct. har handlet på nettet det seneste halve år, og det stiller nye krav til især uddannelserne.
- Vi skal prioritere det højt i forhold til vores faglige arbejde og i grund- og efteruddannelserne. Når kunderne i dag dukker op i butikkerne, kender de ofte på forhånd både valgmuligheder, priser og produkter. Det stiller store krav til os og vores fag. Men heldigvis er vi blandt dem i Europa, der handler mest i butikker. Desværre er vi også dem, der er mest utilfredse, når vi kommer i butikkerne. Der skal ske noget andet og mere, end det kunderne oplever i dag. De vil have bedre service og rådgivning, siger Per Tønnesen og fortsætter:
- Det skal være mere sexet at sælge leverpostej. Ved at udvikle os selv, vores fag og vores jobs, skal vi kunne give bedre service og følge med den hastige udvikling, der er på vores område. Vi skal kræve den tid, det tager, at udvikle og uddanne til de nye job. Det har vi både ret og pligt til, siger han. Ny teknologi vil have størst indflydelse på vores arbejdsliv de kommende år.

Ny teknologi giver store forandringer

Det vil fremover mere blive reglen end undtagelsen, at kunderne selv sørger for betaling og kassehåndtering, mener formanden, som forudser, at teknologien vil gøre kassebetjening helt overflødig de kommende år. Også nye måder for at varerne kommer hjem til kunderne, kommer vi til at se flere eksempler på, hvor varer kan leveres via fx droner eller førerløse køretøjer.
- Fremover kan vi måske få varerne leveret direkte til vores køleskab derhjemme. Det bliver allerede testet i Sverige, siger Per Tønnesen, som mener, at det vil forandre vores jobs markant sammen med de nye muligheder for deleøkonomi, der bl.a. bevirker, at man kan udlicitere opgaverne hjemmefra.
- Vi vil opleve en hel ny form for beskæftigelse, hvor der ikke er en arbejdsgiver og rettigheder for medarbejderne. Det vil stille nye krav til HK Handel. Vi skal være et attraktiv løsning for freelancerne og imødekomme deres behov. Der er et kodeord på hele handelsområdet: Forandring. Og de forandringer vil komme hurtigere og hyppigere end tidligere, siger Per Tønnesen.

HK HANDEL kongres 2016

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK