HK Handel: ”Vi oplever, at ordningerne bliver misbrugt”

30. oktober 2016  |  HK Handel  |

Søndag eftermiddag diskuterede kongressen praktik- og tilskudsordninger i virksomhederne. Formand for HK Handel, Per Tønnesen, pegede især på, at ordningerne kan – og bliver – misbrugt. SF’s Pia Olsen Dyhr og direktør for Dansk Erhverv Arbejdsgiver, Laurits Rønn, sad med i paneldebatten.

Fotograf: Karin Meldgaard Henriksen

Tre ivrige debattører og en flok spørgelystne delegerede satte gang i debatten søndag eftermiddag, da formand for HK Handel, Per Tønnesen, SF’s formand, Pia Olsen Dyhr, og Dansk Erhverv Arbejdsgivers direktør, Laurits Rønn, diskuterede tilskudsjobbere og praktikordninger i detailhandelen. Det blev bl.a. til en diskussion om, hvorvidt arbejdsgiverne overholder de regler, der er for tilskudsordningerne.
- Når vi har praktik- og tilskudsordninger, er det for at hjælpe socialt udsatte grupper og sikre dem en vej ind på arbejdsmarkedet. Vi skal række vores ledige kolleger en hånd, hvis det kan sikre dem ordinær beskæftigelse, når en ordning udløber. Men det er ikke det, der sker. Vi oplever, at ordningerne misbruges, sagde HK Handels formand, Per Tønnesen, som nævnte flere eksempler på, at Laurits Rønns egne medlemmer ikke altid overholder reglerne:
- Når vores tillidsrepræsentanter undersøger, hvordan forholdene er i virksomhederne mellem praktikanter, tilskudsjobbere og ordinært beskæftigede, så bliver de stoppet af HR-afdelingerne. Vi kan dokumentere, at der forekommer misbrug af ordningerne, bl.a. ved at lederne underskriver som medarbejdere, og at tillidsrepræsentanterne ikke bliver konsulteret, som de skal, sagde Per Tønnesen og efterlyste mere styr på reglerne.

Hvis vi har en ledig kollega, bliver de tjekket i hoved og hale hele tiden, når de er på offentlig forsørgelse. Hvorfor bliver virksomhederne ikke tjekket på samme måde, så vi sikrer, at de udsatte grupper kommer ind på arbejdsmarkedet og ikke udnyttes som billig arbejdskraft.
- Per Tønnesen

- Hvis vi har en ledig kollega, bliver de tjekket i hoved og hale hele tiden, når de er på offentlig forsørgelse. Hvorfor bliver virksomhederne ikke tjekket på samme måde, så vi sikrer, at de udsatte grupper kommer ind på arbejdsmarkedet og ikke udnyttes som billig arbejdskraft, sagde han.
Laurits Rønn kunne ikke genkende, at der skulle være problemer på virksomhederne, men ville gerne fremad gå i dialog med HK Handel, hvis der var nogle sager:
- Vi har regler for, hvor mange man må tage ind. Det er jo ikke sådan, at man selv kan hente dem ind fra gaden, for de skal visiteres først. Min generelle opfattelse er, at der ikke er misbrug, men jeg vil ikke afvise, at det sker nogle steder, og så skal vi selvfølgelig gøre noget ved det. Hvis vi får en sag fra HK, kigger vi selvfølgelig på den, sagde han.
Pia Olsen Dyhr mente ligesom Per Tønnesen, at der skal være mere opmærksomhed på virksomhedernes ansvar.
- Hvis der bliver snydt, skal vi gøre noget ved det. Vi stiller forslag om, at TR’erne skal inddrages, og hvis virksomhederne ikke kan finde ud af det, så må vi jo øge kontrollen med dem, slog hun fast.

Frustration fra kollegerne

Mange af de tilstedeværende tillidsrepræsentanter luftede både egne og viderebragte bekymringer fra kollegerne, som dagligt oplever, at ordningerne bliver misbrugt. Flere fortalte om alt for mange praktikanter, gentagne oplæringer, frygt for videre ansættelse og øgede varslinger af medarbejdere fra fuldtids- til deltidsstillinger. Samtidig oplevede flere, at dagtimerne bliver fyldt af praktikanter, så de almindelige medarbejdere i højere grad skal arbejde i aftentimerne.
- Jeg synes, det lyder voldsomt. Man bliver jo vanvittig nedslidt, hvis man skal bære en større del af byrden. Det er i forvejen et ganske slidsomt job at være i butik, sagde Pia Olsen Dyhr til en af de delegerede, som havde oplevet, at det nogle dage var op mod halvdelen af kollegerne, som var i den ene eller anden form for praktikordning.
Laurits Rønn tilkendegav flere gange, at han også gerne så flere ordinært ansatte.
- Jeg kan godt mærke på debatten og salen, at jeg skal hjem og i arbejdstøjet, sagde han.

HK HANDEL kongres 2016