Happening i Aalborg: Uddannelse er vigtig for folk på gaden

31. oktober 2016  |  HK Handel  |

Organisere og faglige kolleger fra HK Handel i Nordjylland var lørdag middag på tur i Aalborg for at gøre opmærksom på de kommende overenskomstforhandlinger

Forbipasserende på Nytorv i Aalborg fik besøg af Mads Guldhammer og kollegerne til en snak om overenskomstforhandlinger. Foto: Bolette Schmidt

For de fleste startede kongressen søndag, men for et lille, driftigt hold nordjyder var der gang i det organiserende arbejde allerede fra i lørdags. Her lagde 10 medarbejdere fra HK Nordjylland vejen forbi Nytorv i Aalborg for at gøre opmærksom på de kommende overenskomstforhandlinger.
- Det var et supergodt arrangement. Vi havde rigtig god kontakt til mange mennesker. Faktisk var der overraskende få, der ikke havde lyst til at tale med os, fortæller Mads Guldhammer, der er organiser i HK Handel.
Han havde sammen med organisere og faglige kolleger taget initiativ til en happening på den centrale plads i Aalborg for at gøre opmærksom på nogle af de rettigheder, som medarbejdere har gennem deres overenskomst.
- Vi har sat fokus på tre forskellige områder og har spurgt dem, vi mødte, hvad de vægter mest. Det var faktisk sværere for dem at svare på, end de umiddelbart troede, for de oplevede, det var svært at prioritere noget ned, siger Mads Guldhammer.
De tre områder, HK’s team havde sat fokus på, var højere løn, retten til efter- og videreuddannelse og arbejdsgiverbetalt pension. På gaden havde de stillet tre rør der repræsenterede de tre områder, hvor de forbipasserende kunne lægge bolde i den kategori, de syntes, var vigtigst.

- Uddannelse vandt. Det var det, mange vægtede højest. Vi snakkede med en del, der fortalte om, at de oplevede, at de i højere grad skulle være omstillingsparate og kunne imødegå de udfordringer, der kommer i fremtiden. Man er ikke længere ansat det samme sted i 20-30 år. Arbejdsmarkedet er meget foranderligt, og det går hurtigt, siger han.
På andenpladsen kom ønsket om arbejdsgiverbetalt pension.
- Mange fortalte, at de gerne ville have nogen, der tager hånd om pensionen for dem. Med forhøjelse af pensionsalderen er det ekstravigtigt for folk, at der er nogen, der har styr på deres tredje alder, siger Mads Guldhammer.

HK HANDEL kongres 2016