HK HANDEL: Pensionsordninger skal tilpasses højere pensionsalder

01. november 2016  |  HK Handel  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

På HK HANDELs kongres, der sluttede i dag, godkendte kongressen at lade flere pensionsselskaber give tilbud på fagforeningens arbejdsmarkedspensionsordning.

- Vi skal på bedst mulig vis sikre vores medlemmer, når der politisk er drøftelser om at hæve pensionsalderen. Danskerne har i forvejen en høj pensionsalder sammenlignet med andre europæiske lande, og vi må forholde os til, at vores medlemmer er kommet tidligere ud på arbejdsmarkedet end andre faggrupper med længere uddannelser, siger Per Tønnesen, formand HK HANDEL.

I sin mundtlige beretning, der blev enstemmigt godkendt af kongressen, talte Per Tønnesen om behovet for at indrette medlemmernes pensionsordning, så den bedre tager højde for et længere arbejdsliv:

- Ufaglærte og faglærte har kortere levetid end mennesker med lange uddannelser. Og de har samtidig færre raske år. Derfor ser vi et behov for at gøre vores pensionsordning bedre, siger Per Tønnesen, og fortsætter:

- Derudover er vi indstillet på at lade arbejdsmarkedspensionsselskaberne byde ind med deres bud på at varetage vores arbejdsmarkedspensionsordning, der pt forvaltes af PFA, siger Per Tønnesen.

HK HANDEL kongres 2016

Problemer med login?