Medarbejdere ved Infocenter Struer har lært at løse konflikter

01. november 2016  |  MidtVest  |

Det handlede om konflikthåndtering, kommunikation og samarbejde, da 26 medarbejdere fra Infocenter Struer var til temadage hos HK.

- Det har været rigtigt godt at være afsted sammen og at arbejde med konflikthåndtering herunder tillid og relationer, fortæller arbejdsmiljørepræsentant Birgit Brændgaard.
Infocenter Struer indeholder borgerservice, bibliotek og turistkontor. De tre enheder blev lagt sammen i 2009, og medio 2014 kom alle medarbejdere - biblioteksassistenter, bibliotekarer, borgerservicemedarbejdere og turistmedarbejdere - til stå ved den samme skranke som frontmedarbejdere med direkte borgerkontakt.
For to år siden gennemgik medarbejderne i Infocenter Struer kurset ”Service i øjenhøjde”, og siden har der været talt om, at det kunne være godt med et opfølgende kursus i konflikthåndtering. Da APV’en fra 2016 viste, at der var behov for at en bedre håndtering af konflikter, blev der sat handling bag ordene.

Kursusforløb skabt

Pushpalatha Balasingam, Inge Johannesen, Birgit Brændgaard og Pia Schmidt.

- Det har været rigtigt godt at være afsted sammen og at arbejde med konflikthåndtering herunder tillid og relationer, fortæller arbejdsmiljørepræsentant Birgit Brændgaard (Nummer tre fra venstre).

Via kontakt til HK MidtVest blev der gennem HK’s kursusafdeling, som nu tilbyder klubber og arbejdspladser afvikling af lokale temadage, skabt et forløb 11. og 12. oktober 2016 i kursus- & konferencecenter Laugesens Have ved Videbæk. Her stod Søren Stagis klar til at fortælle om konfliktop- og nedtrapning med mere.
Søren Stagis er oprindelig uddannet jurist men har siden januar 2007 arbejdet som selvstændig coach, forvandlingskonsulent og træner i personlig og organisatorisk udvikling.
I alt deltog 26 medarbejdere fra Infocenter Struer heriblandt den nye centerchef Anette Jul Mortensen, der starter i jobbet 1. november 2016. Infocenter Struer har stået uden fast leder siden foråret, da den daværende infocenterchef stoppede. Anette Jul Mortensen erstatter den midlertidige leder.

Værdifuld viden

- Første kursusdag fik vi basisviden omkring konflikttrappen og en fælles forståelse af, hvordan vi kommer op og ned ad konflikttrappen. I grupper talte vi om konflikter, vi selv har oplevet på jobbet, og hvilke uløste konflikter der ligger.
- Anden kursusdag talte vi om at være konfliktløsende og konfliktsky og gennemgik forskellige konfliktstile og fik gode råd til, hvordan vi håndterer en konflikt og kommer videre. Hvordan kan man mærke, at man reagerer uhensigtsmæssigt i en situation, og hvad kan man gøre anderledes. Vi arbejdede også med tillid og relationer. "Hvis der er 100 procents tillid mellem to kolleger, ville der så overhovedet kunne opstå en konflikt", spørger Birgit Brændgaard.
- Alt i alt har forløbet været rigtigt godt. Det, at vi har fået italesat nogle konflikter, har i sig selv gjort noget. Nu skal der evalueres, og når den nye centerchef er startet, skal der ses på, hvordan der kan følges op. Vi er en arbejdsgruppe, der har stået for tilrettelæggelsen af arrangementet, og det kunne være fint med en opfølgning om tre eller seks måneder, siger hun.
Om aftenen 11. oktober fik medarbejderne ved Infocenter Struer desuden besøg af de faglige konsulenter Bente Bæk Hansen og Dorte Søndergaard fra HK MidtVest, der fortalte om arbejdsglæde, og hvordan man skaber den.
I arrangementet indgik blandt andet en række samarbejdsøvelser. Der var for eksempel samarbejde om boldkastning og tegninger, der skulle forklares med tændstikker i munden.
- Indslaget gav hele kurset en større bredde. Vi fik jo ”smidt i hovedet”, hvor dårlige vi kunne være til simpelt samarbejde. Det var en øjenåbner, som alle kunne grine ad men også tage til sig med hensyn til vigtigheden i relationer, sag, dialog og tillid, beretter Birgit Brændgaard.
HK MidtVest hjælper gerne dig og din arbejdsplads med at sætte spot på forskellige emner som arbejdsmiljø, stress og konflikthåndtering. Interesseret? Henvend dig til de faglige konsulenter Bente Bæk Hansen telefon 4021 8144, Dorte Søndergaard 5121 8825 og Ole Gamskjær 2323 2601.

Konflikter Arbejdsmiljø

Har du set
vores mange aktuelle kurser & arrangementer?

Se kurser på vej

Følg HK MidtVest på Facebook