Miljøteknikere får nye kompetencer

02. november 2016  |  HK Kommunal  |  Fie Jessien Klarlund

De første teknik- og miljømedarbejdere er nu i gang med en ny kompetencegivende videreuddannelse i teknik- og miljøjura. Det foregår i deres nærområde, og Kompetencefonden betaler 80 procent af uddannelsen.

På seminariet i Holbæk sidder lige nu 14 teknik- og miljømedarbejdere og lærer nyt om reglerne for landzoner, byggetilladelser, miljøgodkendelser, jordforurening og spildevandshåndtering – blandt andet.

De er som det første hold i gang med det nye diplommodul ”Teknik- og miljøjura”, der er kommet i stand på initiativ af HK Kommunal, fordi der manglede kompetencegivende videreuddannelse for blandt andre miljøteknikerne.

Modulet udbydes af VIA University College i Aarhus, som indvilgede i at tage til Holbæk og undervise, fordi 9 af deltagerne kommer fra netop Holbæk Kommune, som også har lagt lokaler til på seminariet. De øvrige deltager er fra henholdsvis Odsherred, Kalundborg og Horsens kommuner, mens en enkelt kommer fra Forsvarets Ejendomsstyrelse.

Overblik og forståelse for sammenhæng

Christina Green og Jette Vejgaard fra Holbæk Kommune sagde sammen med deres kolleger, at de hellere ville have uddannelse end penge ved seneste lokale lønforhandlinger. Det banede vejen for diplommodulet.

En af deltagerne på modulet er miljøtekniker Christina Green, 42, der til daglig arbejder med grundvand og vandforsyning i Virksomhed og Miljø, Grundvand i Vækst og Bæredygtighed i Holbæk Kommune. Hun er begejstret for at være på skolebænken igen:

- Det er dejligt at få ny viden og komme dybt ned i forvaltningsloven. Men også at få overblik og forståelse for sammenhængen i det offentlige lige fra ministeriet og ned til os i den enkelte kommune, fortæller Christina Green, der allerede kan mærke en forskel i dagligdagen:

- Uddannelsen gør mit arbejdsliv mere tilfredsstillende, blandt andet fordi jeg har lært, hvordan jeg nemt kan hente ny viden. Det er også rart, at jeg nu kan berige mine kolleger med ny viden. Det er de glade for. Og så er det også godt at få på CV’et.

Christina Green og hendes medkursister skal til mundtlig eksamen 12. december, og herefter kan de skrive 10 ects-point for diplommodulet på deres CV.

Ingen kan nørde med et enkelt område i fremtiden

Tillidsrepræsentant Jette Vejgaard, der også er ansat i Vækst og Bæredygtighed i Holbæk Kommune, har gjort et stort arbejde for at få uddannelsen op at stå. Oprindelig var det hende, der henvendte sig til HK Kommunal med ideen om videreuddannelse for miljøteknikere. En ide, som HK Kommunal greb og førte ud i livet. Jette Vejgaard har også været aktiv i sit lokalområde for at få samlet nok deltagere til holdet i Holbæk.

- Diplommodulet er med til at give medarbejderne i teknik- og miljøforvaltningerne en tværfaglig viden, og det er så vigtigt i dag, hvor du ikke længere kan sidde og nørde med et enkelt område. Så det er også med til at sikre vores job i fremtiden, siger Jette Vejgaard, der også er områdeformand for fagområdet Teknik, Klima og Miljø i HK Kommunal.

Jette Vejgaard fortæller, at kompetencefondene betaler 80 procent af udgiften til uddannelsen. Dermed koster det kun kommunen cirka 3000 kroner pr ansat, der deltager.

- Vækst og Bæredygtigheds chef og ledere i Holbæk Kommune skal have ros for, at hele 9 ansatte får lov at deltage, ligesom kommunen også lægger undervisningslokale og kantine til. Det betyder, at deltagerne sparer rigtig meget rejsetid, siger Jette Vejgaard.

HK Kommunal: Gå sammen på tværs af kommuner og regioner

Også HK Kommunals næstformand Mads Samsing er begejstret for, at det er lykkedes de vestsjællandske kommuner at samle nok deltagere til modulet i teknik- og miljøjura.

- Det er en rigtig god måde at lave videre- og efteruddannelse på. Jeg kan kun anbefale medlemmer og tillidsrepræsentanter at snakke sammen på tværs af kommuner og regioner om deres uddannelsesbehov, og så se om en af uddannelsesinstitutionerne har mulighed for at lægge undervisningen lokalt – eller på den enkelte uddannelsesinstitution, hvis det giver mere mening. HK Kommunals mange netværk for de forskellige fagområder er også et godt sted at snakke uddannelse, siger Mads Samsing, der oplyser, at der lige nu er lignende initiativer i gang på biblioteks- og kontrolområderne.

Mads Samsing lægger også vægt på, at kompetencefondene, som HK Kommunals medlemmer har adgang til, betaler 80 procent af udgiften til uddannelsen. Dermed er den meget billig for arbejdsgiverne, idet de kun skal betale 20 procent.

OM DIPLOMMODULET I TEKNIK- OG MILJØJURA

• Indhold: De forskellige retsområder, som indgår i sagsbehandlingen inden for teknik og miljø. Hovedpunkter er: Byggetilladelser, plansystemer, naturbeskyttelse, fredede områder, godkendelses- og driftsregulering af landbrug, miljøgodkendelser til virksomheder, jordforurening, spildevandshåndtering, klimatilpasning, vandforsyning, affald og veje.
  • Udbydes af VIA University College. Næste hold er planlagt til at starte i Aarhus 30. januar 2017 (ansøgningsfrist 2. januar 2017).
  • Modulet giver 10 ects-point (der skal 60 til en hel diplomuddannelse) og er en del af Teknologisk diplomuddannelse i energi og miljø – en kompetencegivende uddannelse.
  • Pris: 14.900 kroner
  • Der kan søges penge fra Den kommunale kompetencefond til modulet, da det er kompetencegivende. Læs mere her

Teknik, klima og miljø Uddannelse Kompetencer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK