Rutinepræget arbejde griber om sig

02. november 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

I løbet af de seneste 20 år er danskernes arbejde blevet mere og mere ensformigt. Det skyldes især centralisering og udlicitering, lyder vurderingen fra HK Kommunal.

Danskerne udfører omkring 30 procent mere rutinepræget arbejde for 20 år siden. Og Danmark er ydermere det land i EU, der oplever den næststørste stigning i det monotone arbejde. Det viseren en ny analyse fra EU-agenturet Eurofound, som Ugebrevet A4 har gennemgået.

Overraskende for mange er det nok, at det ifølge analysen især er ledere, fagprofessionelle og kontorarbejdere, der får mere ensformige arbejdsopgaver. I HK Kommunal genkender formand Bodil Otto imidlertid udviklingen.

Rutineprægede opgaver samles

Hun peger på, at arbejdet groft sagt er blevet mindre alsidigt og mere kedeligt for flere mennesker, fordi man i højere grad samler de rutineprægede opgaver i arbejdet.

- Og det betyder, at der i dag er nogle få mennesker, der sidder med alle de tunge, faglige opgaver, mens resten arbejder mere rutinepræget, siger Bodil Otto, der angiver centralisering og udlicitering som de to primære årsager til udviklingen.

Ansattes udviklingsmuligheder indskrænkes

Efter at kommunerne er blevet samlet i større organisationer, har det ifølge HK Kommunals formand været muligt at samle rutineopgaverne i store enheder, der netop har været genstand for udliciteringer. Og det har øget presset på at identificere og udskille rutineopgaverne, forklarer Bodil Otto.

- Det er ikke nogen god udvikling. Problemet er jo, at den enkelte medarbejder mangler helheden i arbejdet. Og udover at arbejdet simpelthen kan blive kedeligt, så bliver det også svært for medarbejderne at udvikle sig i jobbet. Før kunne man variere sine opgaver og påtage sig nye udfordringer, når man var klar til det, fastslår formanden.

Lektor Sidsel Lond Grosen, der forsker i psykisk arbejdsmiljø og standardisering ved Roskilde Universitet, er inde på samme spor. Lektoren peger på, at rutine ikke i sig selv er dårligt, fordi ansatte har behov for en vis mængde forudsigelighed og rytme i arbejdet. Problemet er ifølge Sidsel Lond Grosen, at for meget gentagelse i arbejdet indskrænker de ansattes udviklingsmuligheder.

Psykisk arbejdsmiljø Administrativt kontorarbejde

Registrer dit arbejdsområde og din mail

Det tager to minutter

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor