noter fra kongres: Det skal være mere sexet at sælge leverpostej

08. november 2016  |  Midt

Din lokale sektorformand i HK Handel Midt, Pia Thurøe, var med på HK Handels kongres 2016 og giver dig her en kort opsamling på de vigtigste emner og pointer.

Kære HK Handel’er
Så er vi tilbage på Fyn og i Fredericia igen efter en veloverstået kongres i HK Handel, der bød på genvalg til formand Per Tønnesen – og på mange spændende debatter og emner, der får indflydelse på vores hverdag i HK Handel.
Jeg har samlet et par stikord sammen til dig. Lad mig med det samme konstatere, at der en god debatkultur i HK Handel! Det betød spændende debatter i en god tone, og det gav mulighed for at runde en masse af de emner, der optager dig og de øvrige medlemmer.

Fremtid og forandringer i formandstale

Holdet af delegerede og ansatte, der deltog i HK Handels Kongres, fra din lokal-sektor på Fyn og i Fredericia, HK Handel Midt.

Sektorforbundsformand for HK Handel gennem de sidste fire år, Per Tønnesen, stillede op og blev genvalgt til en ny fire-årig periode. Han aflagde en mundtlig formandsberetning, hvor han bl.a. rundede følgende emner:
  • Fremtiden indeholder forandringer, som vi skal være klar til. Vi skal følge med udviklingen i faget, f.eks. i forhold til e-handlen, der udvikler sig hastigt. Den er steget med 70%, og væksten i e-handel forventes at blive fordoblet inden 2020. Den udvikling skal også afspejle i indholdet i uddannelserne
  • De danske kunder er dem, der er mest utilfredse med den oplevelse, de får i butikkerne. Det skal derfor gøres ”…mere sexet at sælge leverpostej”, sagde formanden, da han fortalte om, hvorfor og hvordan vi skal udvikle vores fag, os selv, vores jobs og skabe omsætning i de fysiske butikker med bedre service, mere rådgivning og flere oplevelser. Generelt skal den faglige stolthed omkring vores fag styrkes
  • Vi løser ikke detailhandlens udfordringer ved at ansætte flere tilskudsjobbere, børn og unge i butikkerne; det handler i stedet om at være dygtigere end konkurrenterne
Læs også:

Ønsker til vores kommende overenskomst

HK Handel har i den senere tid været forbi mange, mange medlemmer og spurgt til jeres ønsker til den kommende overenskomst. Det er masser af inspiration og input ud af, der nu bliver taget med i forhandlingsoplægget til 2017.

På kongressen blev der bl.a. arbejdet med følgende temaer omkring overenskomsten:

• flere ville gerne have afskaffet de ”gummiparagraffer”, der er i den eksisterende overenskomst, hvor de gerne ser ”det tilstræbes” skiftet ud med ”vil og skal”; det vil gøre det nemmere i hverdagen, hvis alle de bløde hensigtserklæringer bliver erstattet med mere klar tale
  • der var et ønske om et klar hensigtserklæring omkring deltidsansatte, der understreger og mere tydeligt italesætter, at arbejdsgivere skal tilbyde ”ledige timer” til deres deltidsansatte, inden de tilbyder dem til nye deltidsansatte
  • medlemmerne (særligt i dagligvarerne) skal være opmærksomme på at få betaling for det, når deres betalte pauser afbrydes
  • modregningen af personlige tillæg, som nogle virksomheder laver, bør væk; aktuelt må arbejdsgiveren modregne et personligt tillæg til grundlønnen med den overenskomstmæssige lønstigning. Den skal vi arbejde på at fjerne, så ingen bliver snydt for at få hele deres lønstigning!

Gæster på talerstolen

Pia Olsen Dyhr på talerstolen til HK Handels Kongres 2016

Der var flere inspirerende gæstetalere på talerstolen i løbet af kongressen i Aalborg.
Fra politisk side kiggede Pia Olsen Dyhr forbi med nogle betragtninger omkring bl.a. velfærdssamfundet og den danske model.
Læs også:

Metal-formand Claus Jensen havde ligeledes interessante ord og overvejelser til kongressen – serveret på sit syngende fynske. Han satte fokus på opkvalificering og efteruddannelse som et redskab til at styrke medarbejdernes position – og virksomhedernes produktivitet og konkurrenceevne. Derfor anbefaler han at gøre efteruddannelse til en del af overenskomsten.

Styrket demokrati

Vi fik udvidet og styrket demokratiet i vores sektor med introduktionen af en ny regel om, at delegerede, der også er TR, AMR eller landsklubformand fra Coop, Dansk Supermarked, specialvarer eller kontor/lager kan stille op til forbundssektorbestyrelsen.
Det giver os mulighed for at sikre en endnu bredere repræsentation i bestyrelsen.

Medlemsdemokrati

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK