10 gode råd til at holde varmen på kontoret

09. november 2016  |  HK Privat  |

Arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat Heidi Lisette Bille giver dig 10 gode råd til, hvordan du og dine kolleger kan holde varmen på kontoret, når først det bliver koldere og koldere og koldere.

Kvinde, der varmer hænderne omkring et krus.

Det har været koldt de seneste dage. Og det bliver ganske givet endnu koldere, når efterårsmåne-derne bliver til vinter. Sådan er det nu engang, og det kan du løse ved at pakke dig ind i lag på lag på lag, når du bevæger dig udenfor.

Men det kan også være en kold fornøjelse at sidde på sin arbejdsplads, hvis der ikke bliver taget højde for at sikre sig imod kulden udefra.

Arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat, Heidi Lisette Bille, kommer her med 10 gode råd til, hvordan du holder varmen på kontoret. Nogle af rådene kan du tage med og benytte på egen hånd, mens andre af rådene kræver, at du taler med dine kolleger, arbejdsmiljørepræsentanten eller din leder.

1. Find årsagen til evt. kulde og træk
Der kan være vidt forskellige årsager til, at man oplever kulde og træk på arbejdspladsen. For at sætte ind de rigtige steder, er I først nød til at finde den bagvedliggende årsag. De typiske årsager er kolde vægge og vinduer, utætheder i facaden, træk og kulde fra indgangspartier, samt dårligt fungerende varme- og ventilationsanlæg, samt aircondition.

2. Gå til din arbejdsmiljørepræsentant og leder
- Det er din arbejdsgivers ansvar - og interesse - at sørge for, at du ikke fryser eller sidder i træk. Så hvis I oplever problemer, der kræver større ændringer og eksperthjælp udefra, skal du altid gå til din leder, evt. gennem din arbejdsmiljørepræsentant, som kan tage problemstillingen videre. Sørg for at gøre det allerede nu, inden det bliver rigtig koldt.

3. Tal sammen og find ud af, hvad temperaturen reelt er
- Folk har vidt forskellige tærskler for, hvornår de fryser. Så det kan meget nemt blive en kilde til konflikt, hvor varmt eller koldt der skal være i fx et storrumskontor. Derfor er det vigtigt, at I taler sammen - og allerførst finder ud af, hvad temperaturen reelt er, så I har noget at tale ud fra. Det gør I helt lavpraktisk ved at placere almindelige termometre rundt omkring på kontoret og even-tuelt laver en logbog over temperaturen på forskellige tidspunkter af dagen.

4. Sørg for, at temperaturen er på 20-22 grader
- 20-22 grader er det, som Arbejdstilsynet anbefaler for stillesiddende arbejde. Der er lavet under-søgelser, som viser, at præstationsevnen falder, hvis temperaturen falder. Selv om det kan være fristende at have det varmt, hvis det fryser uden for, så må der omvendt heller ikke blive for varmt, for det forringer luftkvaliteten og gør os døsige.

5. Undgå store udsving i temperaturen
- Det kan være en rigtig god idé at lave en aftale om, at man ikke går og skruer op og ned for ra-diatoren efter forgodtbefindende. Hvis nogle fryser eller sidder i træk, så er den første impuls gerne at få skruet op for varmen. Men kroppen har ikke godt at konstante temperaturforandrin-ger, så det er vigtigt, at der er en stabil temperatur på kontoret.

6. Luft ud - men gør det kort
- Selv om det er hundekoldt udenfor, så er det stadig meget vigtigt at få frisk luft ind. Ellers går det ud over luftkvaliteten og indeklimaet. Men sørg for at lufte ud flere gange 3-5 minutter i ste-det for fx at lade vinduet stå åben i løbet af en halv times frokostpause. For så tager det kortere tid at varme kontoret op igen.

7. Luk døre og vinduer
- Det siger nok sig selv, at man ikke skal have vinduerne åbent konstant, når der er frostgrader udenfor. Men sørg også for så vidt muligt, at alle døre mellem de forskellige kontorer er lukket, så I bedre holder på varmen og undgår træk, hvis der er for store temperaturforskelle på kontoret.

8. Ryk rundt, hvis det er muligt
- Igen, der er stor forskel på folks tærskel for at fryse. Hvis én er generet af træk fra en dør, som ofte er åben eller kuldenedfald fra ventilationssystemet, så tag en snak med dine kolleger, ar-bejdsmiljørepræsentant og leder om at bytte pladser eller indrette kontoret helt anderledes. Det kan være én ide, at der ikke er nogle, som sidder ved kolde flader, fx et vindue. Ligesom reoler og lignende kan virke afskærmende. Det er arbejdsgiverens ansvar, at du ikke bliver udsat for træk eller kuldestråling.

9. Rejs dig op
- Hvis du fryser, selv om temperaturen er på 20-22 grader, så kan du få varmen ved at rejse dig op, hvis du har mulighed for det ved et hæve-sænkebord. Du bruger mere energi, når du står op, end når du sidder ned, og får dermed også mere varme i kroppen.

10. Klæd dig ordentlig på
- Når nogen fryser og andre ikke gør, så handler det ofte om påklædning. Selvfølgelig skal du have varmere tøj på om vinteren end om sommeren. Det kan også være en rigtig god idé altid at have en ekstra trøje liggende.

Arbejdsmiljø Indretning af arbejdspladsen