IT-ansatte uden uddannelse kan få papir på kompetencerne

09. november 2016  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

HK vil sikre bedre muligheder for videreuddannelse, og at flere får papir på det, de kan. Derfor opfordrer vi alle IT-ansatte til at ringe til HK Kommunals karrieretelefon for personlig rådgivning.

HK Kommunal er i gang med en særlig indsats for medlemmer på IT-området. Tilbagemeldinger viser nemlig, at mange IT-ansatte mangler at få papir på det, de kan. Flere ikke-uddannede har faktisk kompetencer, der kan erstatte et eller flere moduler på datamatiker eller akademiuddannelsen i informationsteknologi. Andre oplever et stort behov for efter- og videreuddannelse, men har svært ved at finde ud af, hvor de finder relevante muligheder, siger HK Kommunals næstformand Mads Samsing.

- Derfor opfordrer vi alle medlemmer på IT-området til at ringe til HK Kommunals Karrieretelefon, hvor de kan få personlig sparring om mulighederne for bl.a. realkompetencevurdering eller videreuddannelse. Det er et gratis tilbud fra HK Kommunal, som alle kan benytte sig af, og lige nu har vi særlig fokus på at få IT-medlemmer realkompetencevurderet op imod de videregående IT-uddannelser, så de kan få papir på deres kompetencer og sikret deres fremtid, siger Mads Samsing.

Karrieretelefonen har åbent hver mandag mellem 14.00 og 17.00 på telefon 3330 4460.

Få op til 25.000 til videreuddannelse

Via overenskomsten kan alle søge op til 25.000 kroner årligt til kompetencegivende videreuddannelse, og her er mange muligheder for IT-ansatte.

- Vi hører ofte fra IT-medarbejdere, at der mangler relevante uddannelsesmuligheder, men der er faktisk rigtig mange. Dem har eksperterne i Karrieretelefonen helt styr på. De kan også vejlede, når det gælder om at få eftergodkendt IT-kompetencerne, så man kan få formelt papir på de kompetencer, man har. Så ring allerede på mandag. Vi sidder klar til at hjælpe dig, lyder opfordringen fra Mads Samsing.

HK Kommunal opfordrer til, at man får formelle papirer på et så højt niveau som muligt, da det har stor betydning for fremtidige ansættelser, lønniveau m.v. Eksempelvis er det en stor fordel at vælge datamatiker og informationsteknologi frem for IT-supporter, fordi IT-supporter hører til på et lavere uddannelsesniveau. I øvrigt vil en eftergodkendelse som faglært IT-supporter betyde et skift til Dansk Metals overenskomst, hvor man bl.a. mister retten til betalt frokostpause.

Læs alt om videreuddannelse for IT-ansatte

HR, økonomi, it og stab