Afløser for omprioriteringsbidraget er klar

10. november 2016  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

KL og regeringen er blevet enige om hvordan moderniserings- og effektiviserings¬programmet, som afløser omprioriteringsbidraget, skal udmøntes.

Regeringen og KL har indgået en aftale om hvordan de skal udmønte det moderniserings- og effektiviseringsprogram, som i 2017-økonomiaftalen afløser det forhadte omprioriteringsbidrag.

Moderniserings- og effektiviseringsprogrammet skal ifølge økonomiaftalen frigøre en mia kroner, hvoraf det halve skal gå 'til prioritering bredt i den offentlige sektor'. Der er altså ikke nødvendigvis tale om, at pengene får lov at blive i kommunerne.

Ifølge økonomiaftalen, skal moderniserings- og effektiviseringsprogrammet skulle rette sig mod fem temaer: Effektivt indkøb og konkurrenceudsættelse, effektiv drift, nye organiseringer og samarbejdsformer, digitalisering og velfærdsteknologi, regelforenkling og afbureaukratisering og bedre ressourceudnyttelse og styring.

Afsæt i best practice.

Programmet løber over fire år, og det er derfor ifølge aftalen muligt både at igangsætte initiativer på kort sigt og på lang sigt. Fælles for tiltagene skal være, at de påpeger konkrete løsninger.

Overordnet gælder følgende tre principper for projekter i moderniserings- og effektiviseringsprogrammet:

• De skal tages afsæt i kommunernes praksis og inddrage best practice fra både kommuner, andre dele af den offentlige sektor og det private.
  • Gevinster ved tiltagene skal så vidt muligt vurderes for kommunerne under ét.
  • Der åbnes for en bred vifte af redskaber til modernisering og effektivisering, fx 'regler, procesbindinger, styringsudfordringer og barrierer, organisering og skalafordele, arbejdstilrettelæggelse, kapacitetsudnyttelse samt teknologi og digitalisering mv.

Læs hele aftalen her.

Problemer med login?