Open source, open data og åbent sind

10. november 2016  |  HK Kommunal  |  Chefgruppen  |  Elev i kommune og region  |  Mogens Jepsen

Foto: Thomas Søndergaard

Kunstig intelligens og robotter kommer til at påvirke den måde, vi arbejder på. Carsten Kaa er HK’er, projektleder og en af de frontløbere, der udvikler og afprøver dem. Han mener, at HK’ernes forståelse for håndværket i den offentlige forvaltning er et godt grundlag for at involvere sig i den nye teknologi.

Carsten Kaa husker tydeligt første gang, han hørte lyden af et modem ringe op til internettet. Det var på et DTP-bureau (desktop-publishing) i Aarhus i 1994, hvor de havde bestilt det helt nye – nemlig et modem – så firmaet kunne komme på internettet.

Carsten Kaa og en medkursist blev sat til at tilslutte til det hul, der var i væggen, og i øvrigt uden at ane hvordan og hvorledes.

Den korte udgave af historien: Tilslutningen lykkedes, lyden af modem-ringetonen klingede ud, og efter et par minutter tonede hjemmesider lige så langsomt frem på skærmen. Det videre perspektiv af anekdoten er mangesidig.

Ikke blot siger den meget om Carsten Kaas uortodokse karrierevej, men den fortæller også, hvordan ny teknologi kan ændre en branche og føde et levedygtigt mindset. Lad os starte med det første. To års fumlerier på datalogi gør ingen kandidat, og således heller ikke for Carsten Kaa. Men der var noget med ”det der computere”.

Kærlighed ved første blik

Carsten Michael Kaa, 48 år. Læste datalogi i to år, men primært autodidakt.

Dog taget merkonom samt et hav af kurser, fx projektledelse, Google analytics og markedsføring.

Siden 2010 ansat i Aarhus Kommune i ITK, først i løntilskud, nu som projektleder i ITK-lab, som står for Innovation, Teknologi og Kreativitet.

Her laver han digitale biblioteksprojekter og er bl.a. teknisk projektleder for E-reolen, er dronefører og med i det nye robotteam, hvor man vil afklare mulig anvendelse af den nye teknologi.

- Lige siden jeg som dreng fik min første Commodore 64 og begyndte at programmere efter et computerblad, kunne jeg mærke fascinationen for det der med computere. Det var kærlighed ved første blik, fortæller han.

Efter de to år på datalogi, tog Carsten Kaa et DTP-kursus, hvor han lærte de nyeste programmer til billedbehandling og opsætning af tryksager. Et praktikforløb ledte til et job, hvor han blandt andet lavede emballager, kataloger og brugsanvisninger.

Men så tog den ene opgave den anden. Han kastede sig over web-teknologier og kom til at stå for firmaets hjemmeside, hvilket igen blev springbræt til et job på reklamebureau som projektleder i webafdelingen.

Nu står han foran en ny ”bølge” i ITK-afdelingen i Aarhus Kommune (Innovation, Teknologi og Kreativitet), hvor han ud over at være projektleder på digitale projekter på biblioteksområdet også er kommet med i afdelingens nye ”Robotteam”, som skal afprøve nye teknologier.

Så når Carsten Kaa skal betegne sin karrierevej, lyder det sådan her:

- Det, der har drevet mig, har i høj grad været en nysgerrighed og fascination af alt omkring computere og ny teknologi generelt, og så har jeg været heldig at ramme ”it-bølgerne” på det rigtige tidspunkt og at være på det rette sted på det rigtige tidspunkt.

HK’ere kan håndværket

Den anden lære af modem-anekdoten er netop, hvordan en ny bølge kan ændre en hel branche. For da DTP-teknikken brød frem, gav det dødsstødet til typografhåndværket.

Men som Carsten Kaa husker overgangen, så formåede nogle typografer at hoppe med på den nye bølge – med stort held endda.

- Det gav dem nemlig en fordel, fordi de havde en hel grundlæggende forståelse for håndværket, og hvis man så kombinerede med lidt ny teknikforståelse, blev lige nøjagtig de personer de bedste DTP’er.

Og den lære, mener han, kan overføres til de nye bølger, også med robotter og kunstig intelligens.

- Den forståelse for håndværket i den offentlige forvaltning, som for eksempel mange HK’ere har, er et godt grundlag for at involvere sig i den nye teknik. Fordi den baggrund kan udnyttes, når der laves projekter - ved at involvere sig og være med til at påvirke, hvordan de nye teknologier kan bruges.

Fra Carsten Kaas stol handler det altså primært om at indstille sit mindset på den nye teknologi. Ikke at frygte og gå i flyverskjul.

- Man skal acceptere det nye, og så gå ind i det med et åbent sind og en nysgerrighed. Bølgerne rammer os, om vi vil det eller ej. Forskellen er indstillingen.

IT og ny teknologi, som ITK i Aarhus afprøver:

• Google-briller: Er blevet testet i hjemmesygeplejen, fx ved sårpleje, hvor personalet kan få faglig støtte ved selve besøget hos borgeren.
  • Sensorer i trafikken: Projekt, hvor cykler styrer trafiklys.
  • Droner: Billeder og film, hjælper fx Brandvæsenet ved brande.
  • Robotter: Afklare brug i kommunale sammenhænge.
  • Open source: Deling af kode og forsøg på at billiggøre software.
  • Open data/big data: Udstille og udnytte data fra forskellige grene af kommunen, fx trafik, affald og kultur.
  • SmartCity: Gøre hele byrummet til en digital helhed.
  • Virtual reality: Er i kikkerten som ny teknologi, der skal undersøges.