Tidligere borgmester revser flytningen af inddrivelsen fra kommuner til stat

10. november 2016  |  HK Kommunal  |

Den forhenværende borgmester i Allerød Kommune Erik Lund (K) kritiserer i et debatindlæg i skarpe vendinger, at inddrivelsen i sin tid blev flyttet fra kommunerne til SKAT.

- Før 2005 blev inddrivelsesopgaven varetaget af de kommunale pantefogeder, der løste opgaven på et højt fagligt niveau til stor tilfredshed for alle de lovlydige borgere, der hver eneste dag betaler deres skat. I 2004 vedtog et flertal i folketinget bestående af Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti, at inddrivelsesopgaven skulle flyttes fra kommunerne til Staten (SKAT). Alle med blot den mindste indsigt i inddrivelsesområdet advarede imod denne flytning, og forudså en kraftig stigning i restancerne, skriver Erik Lund i et debatindlæg til Dknyt.dk. Erik Lund har flere meritter bag sig – blandt andet er han tidligere borgmester i Allerød Kommune, tidligere inddrivelseschef i SKAT, tidligere inkassochef i København og Helsingør og tidligere landsformand i Pantefogedforeningen.

Han mener, at flytningen på forhånd var dømt til at gå galt. Og kritiserer, at man i stedet for at flytte opgaven tilbage til kommunerne i stedet fortsatte med udvikle it-systemet, EFI, der skulle klare inddrivelsesopgaven.

Intet lært af 12 års fejl

Han skriver fortsat i debatindlægget:

- Endnu en gang advarede alle med blot den mindste indsigt i inddrivelsesområdet imod denne IT-løsning, og foreslog igen at flytte inddrivelsen tilbage til de kommunale pantefogeder. Da man endelig indså, at man ikke kunne udvikle et IT-system, der kunne klare inddrivelsen, blev EFI skrottet, og inddrivelsen blev sat helt i stå for godt et år siden. Her forudsagde jeg, at den manglende inddrivelse ville koste statskassen omkring 1 mia. kr. hver eneste måned, hvilket Skatteministeren mente var noget i overkanten. Det viser sig nu, at den manglende inddrivelse har kostet statskassen 1,5 mia. kr. hver eneste måned, skriver Erik Lund.

Inddrivelsen skal tilbage til kommunerne

Han forklarer, at han efter et møde med skatteministeriet 5. november sidste år, fik fornemmelse af, at man nu ville lytte til folk med indsigt i inddrivelsesområdet. Men måtte konstatere, at man ikke havde lært af de seneste 12 års fejltagelser, da man igen satte et konsulentbureau til at finde en løsning.

Erik Lund skriver til sidst:

- Kommunerne står i dag for opkrævningen af ejendomsskatterne, og vil nemt kunne klare inddrivelsen. Ja det ville faktisk spare ressourcer, hvis både opkrævningen og inddrivelsen af ejendomsskatter lån i kommunerne. Der findes kun én løsning på inddrivelsesproblemet, og det er at flytte opgaven langt væk fra staten, der i mere end 10 år har bevist, at de ikke magter opgaven. Inddrivelsesopgaven vil stadig kunne løses af kommunale pantefogeder, måske ikke i de enkelte kommuner, men så i kommunale samarbejder som de tidligere kommunale skattesamarbejder. Høj faglig uddannelse og en sund inddrivelseskultur er forudsætninger for en effektiv inddrivelse.