Her er Danmarks bedste kolleger 2016

16. november 2016  |  HK Danmark

Cirka 1.600 danskere fra hele landet var nominerede til titlen som Danmarks Bedste Kollega, og den 15. november kårede HK vinderen ved et stort awardshow i Cirkusbygningen. Formålet var at sætte fokus på betydningen af et godt fællesskab på jobbet og sprede god kollegakarma.

Danmarks Bedste Kollega

Gode kolleger er uvurderlige – hvad enten de altid er klar med en hjælpende hånd, giver kompetent sparring eller skaber begejstring og glæde omkring sig i hverdagen.

Og netop fejringen af det gode kollegaskab og vigtigheden af et sundt arbejdsmiljø var i centrum, da HK i dag kårede Danmarks Bedste Kollega. Det fandt sted ved et stort awardshow i Cirkusbygningen, hvor Great Place to Work® samtidig kårede landets bedste arbejdspladser.

HK satte gang i kampagnen om Danmarks Bedste Kollega i august, og cirka 1.600 danskere fra hele landet har deltaget ved at nominere en kollega til titlen.

Den store interesse for konkurrencen betød, at HK ud over kåringen af Danmarks Bedste Kollega ligesom sidste år valgte at uddele tre ekstrapriser: Danmarks Mest Hjælpsomme Kollega, Danmarks Mest Engagerede Kollega og Danmarks Mest Ansvarlige Kollega.

HK: Der er hårdt brug for de gode kolleger

De fire glade vindere blev kåret på scenen i Cirkusbygningen af en jury med repræsentanter fra blandt andre Dansk Erhverv og Kommunernes Landsforening samt formanden for HK, Kim Simonsen.

Med i juryen var også HK’s næstformand Mette Kindberg. Ifølge hende drejer kåringen sig om at anerkende betydningen af det gode kollegaskab.

- Når vi kårer Danmarks Bedste Kollega, handler det om at hylde alle de gode kolleger, der giver os lyst til at stå op om morgenen og gå på arbejde. I dag fejrer vi fire, som i særlig grad har gjort sig bemærkede. Men på samme tid vil vi sende god kollegakarma til de mange danskere rundt omkring i landet, der hver dag gør en forskel for deres kollegers arbejdsglæde. De fortjener alle sammen anerkendelse, siger Mette Kindberg og fortsætter:

- Der er i høj grad brug for de gode kollegers fortsatte engagement ude på arbejdspladserne. For der er desværre steder, hvor det halter med arbejdsmiljøet, hvor medarbejderne får stress, og hvor det går skidt med trivslen. Det skal vi gøre noget ved i fællesskab, og det arbejder vi målrettet på i HK.

DE: En god kollega gør de andre bedre

Blandt medlemmer af den jury, der udpegede vinderne, var også Anne-Marie Røge Krag, som er arbejds­miljøchef i Dansk Erhverv. Hun lagde også vægt på de gode kollegers betydning for arbejdsmiljøet:

- Hvis vi skal trives på jobbet, skal vi have gode kolleger. Vi har nok alle sammen haft en kollega, som med en sjov bemærkning, et opmuntrende smil eller en hjælpende hånd har fået en ellers smågrå dag til at blive ganske god, siger hun og tilføjer:

- Vi vil gerne blive længere på en arbejdsplads med gode kolleger, og hvis vi har gode kolleger, så arbejder vi bedre, både alene og sammen. En god kollega spreder god stemning omkring sig og er med til et løfte hele holdet. Og en god kollega skaber værdi. Værdi til arbejdspladsen, til samfundet og til alle dem, der er så heldige at have netop den person som kollega. Med kåringen af Danmarks Bedste Kollega ønsker vi at hædre dem, som tager det ansvar på sig.

Ud over æren og de mange klapsalver fra de omkring 400 tilskuere i Cirkusbygningen modtog Danmarks Bedste Kollega også en præmie i form af et arrangement for sine kolleger for op til 25.000 kr.

Juryen bestod af næstformand i HK Mette Kindberg, arbejdsmiljøchef i Dansk Erhverv Anne-Marie Røge Krag, forhandlingschef i Kommunernes Landsforening Marianne Brinch-Fischer og arbejdsmiljørepræsentant Erik B. Kristoffersen fra ATP Udbetaling Danmark i Vordingborg.

Her er Danmarks Bedste Kolleger

Danmarks Bedste Kollega: Nevin Günes, administrativ medarbejder hos Kultur og Borgerservice, Aarhus Kommune.

Nevin Günes blev valgt til at modtage hovedprisen. Den kollega, der nominerede hende, gav hende disse ord med på vejen:

- Hun har stor indflydelse på vores gode arbejdsklima på min arbejdsplads. Hun er løsningsorienteret, altid hjælpsom og lyttende – og så er hun en fagligt dygtig kollega, der gerne deler sin viden med os andre. Hun er fantastisk til at modtage nye elever og til at delegere til eleverne, så de virkelig lærer noget og prøver at tage ansvar. Hun er altid parat til at tage nye udfordringer op og vinder alles hjerter med sit fantastiske humør og sin positive indstilling om, at ’alt’ kan lade sig gøre. Hun er bare den bedste kollega, man kan ønske sig.

Danmarks mest hjælpsomme kollega: Karin Søgaard Green, lærer på Mejrup Skole i Holstebro.

Den kollega, der nominerede Karin Søgaard Green, gav denne begrundelse:

- Som ny – helt grøn og usikker tog hun mig under sin vinge og sikrede sig hele tiden, at jeg følte mig tryg. Samtidig forlangte hun, at jeg bød ind og deltog og forholdt mig aktivt til den virkelighed og det arbejdsliv, vi er en del af sammen. Hun hjalp mig på den måde til hurtigt at falde til, føle, jeg havde noget at bidrage med, og viste mig værdien af at engagere sig. Hver dag. Og sådan har det været lige siden.

Danmarks mest engagerede kollega: Helle Werner, salgskoordinator hos Migatronic i Fjerritslev.

I Helle Werners nominering stod der blandt andet:

- Hun sørger for både i tale og handling at minde os om, hvordan vi sikrer trivsel for både os selv og hinanden. Hun har afholdt et trivselsmøde, hvor hun er kommet med masser af input til, hvordan vi øger trivslen på arbejdspladsen.

Danmarks mest ansvarsfulde kollega: Anni Bech Westerdahl, lægesekretær på Bornholms Hospital.

Anni Bech Westerdahl beskrives i nomineringen således:

- Hun tager ansvar for sit arbejde, men bestemt også for sine kolleger. Hun løber ikke med sladder, sørger for god stemning, og at tonen er pæn. Du hører hende ikke tale dårligt om andre. Hun overdrager ikke en halvfærdig opgave, men sørger for, at tingene er i orden. Hvis ikke de er færdige ved overlevering, så får man en grundig information.

Se billeder fra awardshowet i Cirkusbygningen her:

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK