Hvad er en fagforening?

16. november 2016  |  HK Service Hovedstaden

Af Maria Broman Ploug-Rønning, 9. klasse på Dragør Skole Syd

I ordbøgerne bliver ordet fagforening forklaret således: En fagforening er et sted hvor man samler lønmodtagere inden for flere erhverv og fag, hvor man har til formål at varetage medlemmernes interesser særligt med hensyn til løn og arbejdsforhold.
Det giver også et godt overblik, over hvad de gør i det store billede. De gør bare lige 10% mere hvis du dykker ned i alle de små detaljer. En fagforening skal kunne være i stand til at lave en god og fair overenskomst med lønmodtagerens arbejdsgiver, de skal kunne være til rådighed hele tiden, de skal kunne snakke med mange forskellige folk uden at dømme dem og de skal skabe god kollegakarma.

Sammen er du stærkere?
HK har et slogan som er med i alle deres reklamer, flyers og breve rundt omkring, ”Sammen er du stærkere” og ”god kollegakarma” hører man tit. Det giver også god mening, det er jo det HK går ind for, det er det de mener folk skal huske, når de hører om HK, og det er da heller ikke de værste ting at blive husket for. Jeg må indrømme at det virker lidt tamt, for selvfølgelig skal folk være ordentlige overfor hinanden og arbejde som et hold på en arbejdsplads, men da jeg kom ind, ind til selve HK hovedstadens bygning, kunne jeg mærke en rar stemning, man kunne mærke de virkelig gjorde noget ud af det her ”god kollegakarma” og ”sammen er du stærkere”.
Receptionisten var sød, smilende og hjælpsom overfor alle, hun smilede til alle der kom ind, sagde det samme ord om og om igen, ”godmorgen” men det lød ikke forkert som et falsk godmorgen, men helt oprigtigt som i, du må have en god morgen, godmorgen.

Gør de overhovedet noget?
Jeg er kommet ind i HK som praktikant, efter at have været en der bare så deres reklamer og tænkte ”det er fedt men gør de overhovedet noget? ”og ja, det må man sige de gør. Folk som er blevet opsagt på en forkert måde kan komme herind og få den hjælp de har brug for, folk der vil udvikle deres kompetencer kan komme herind, folk som har brug for noget sparring om hvordan de skal tackle forskellige situationer kommer herind. HK har mange super dygtige tillidsmænd til rådighed for at hjælpe.
Én ting er, at være god over for sine medlemmer, men noget andet er at kunne komme på arbejde og kunne lide det. At smile, fjolle og hygge sig med sine kollegaer er en normal ting her i HK-huset, med andre ord, at skabe god kollegakarma, imens man er stærkere sammen er deres hverdag, en opgave de lever til fuldest op til.

Hvad er en fagforening?
Så ja, hvad er en fagforening? Lad os lave en opsummering.
En fagforening er et sted hvor man har samlet en hel masse lønmodtagere i de forskellige erhverv og/eller fag. Det er et sted hvor man laver overenskomster med arbejdsgiverne for disse lønmodtagere, så de ikke mister deres løn imens de er på barsel og at de får deres feriedage osv. Det er et sted hvor de sikrer dig, de ting du har krav på, sørger for du har det godt på din arbejdsplads, og i tilfælde af du bliver fyret sikrer de dig at du får en ordentlig behandling og hjælper dig på vej videre med en af de mange kursuser de stiller til rådighed.

Så burde man egentlig melde sig ind i en fagforening?
Ja. For hvis du ikke er meldt ind i en fagforening, er der intet at stille op når du bliver fyret imens du er på barsel. Eller hvis du ikke får de bestemte feriedage eller hvad det nu skulle være. Du ville ikke have nogen til at kæmpe kampen for dig. Du ville ikke have en overenskomst, hvori der ville stå hvordan din opsigelse, feriedage, løn, fyring osv. skulle foregå. Så ja, en god idé ville være at melde sig ind i en fagforening, for DIN sikkerheds skyld.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK